Sökning: "etik och lagar inom media"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden etik och lagar inom media.

  1. 1. Kreativitet i en tid av AI : En kvalitativ studie på hur AI påverkar den kreativa branschen samt användningsområden och hot som finns för kreativa yrken

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Sally Tran; Clara Marie Lund; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; AI-generated art; AI usage; deepfake; machine learning; artificial intelligence and ethics; artificial intelligence and workforce; Artificiell intelligens; AI-genererad konst; AI användning; deepfake; maskininlärning; artificiell intelligens och etik; artificiell intelligens och arbetskraft;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) har blivit alltmer betydelsefull i dagens samhälle, med växande tillämpningar inom olika kreativa områden. Denna kandidatuppsats syftar till att undersöka de potentiella fördelarna och riskerna som AI erbjuder för kreativa yrken inom media. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar med AI i jordbruket : En Kvalitativ Intervjustudie Om Hur Svenska Jordbruksföretag Verksamma Inom Ai Arbetar Med Social Hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Johan Hägerström; Edwin Kardefelt; [2022]
    Nyckelord :artificial intelligence; agriculture; ethics; social sustainability; artificiell intelligens; jordbruk; etik; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Med framfarten av artificiell intelligens ökar behovet på att säkerställa bruk över längre tid vilket lyfter frågor om dess etik och sociala hållbarhet. Jordbruket är en av de branscher där implementeringen av AI redan tagit fart och spås spela en ännu större roll i framtiden med löften om att lösa de utmaningar jordbruket står inför. LÄS MER

  3. 3. Hållbart företagande - moralisk eller rättslig skyldighet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Jenny Erixon; [2019]
    Nyckelord :Associationsrätt; företagsekonomi; nationalekonomi; Vinstsyfte; Aktiebolag; Aktieägare; 3 kap. 3 § ABL; Hållbart företagande; CSR; Moral; Etik; Miljö; Friedman; Sjåfjell; Sociala kontraktet; Carrolls pyramid; Aktieägarmodellen; Intressentmodellen; Företags ansvar; Uppföljningssystem; Reglering av vinst; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I takt med det ökade mediala fokus på globalisering och klimathot ställs nya krav på samhället och på att företag ska ta ett moraliskt ansvar för hållbarhetsfrågor. Frågan är om hållbart företagande kan anses förenligt med gällande rätt. Vinstsyftet i 3 kap. LÄS MER

  4. 4. Redovisningsetik : En studie om yrkesetik och medias effekter vid företagsskandaler.

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Amanda Hilvenius Lindqvist; Johan Sjödin; [2019]
    Nyckelord :Ethics; Accounting ethics; IESBA:s ethical code; FAR; Corporate scandals; Media; Media Analysis; Content analysis.; Etik; Redovisningsetik; IESBA:s etikkod; FAR; Företagsskandal; Media; Medieanalys; Innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Uppfattning om gott och ont, vad som är rätt och fel, kan kraftigt skilja sig mellan olika individer. Hur en människa uppfattar och hanterar begreppet etik är unikt för varje enskild individ i samhället. LÄS MER

  5. 5. Marknadsföringsetik - inte helt utan problematik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elias Sovré; Rebecka Bäcklin; Frida Lindgren; [2019]
    Nyckelord :Etik; marknadsföring; digitala medier; traditionella medier; beslutsfattande; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Marknadsföringsetik - inte helt utan problematik - En kvalitativ studie om hur byråer i marknadsföringsbranschen hanterar etiskt beslutsfattande i traditionella och digitala medier. Seminariedatum: 2020-01-16 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Rebecka Bäcklin, Frida Lindgren, Elias Sovre Handledare: Burak Tunca Nyckelord: Etik, marknadsföring, digitala medier, traditionella medier, beslutsfattande Syfte: Studiens syfte är att undersöka vad byråer inom marknadsföringsbranschen tar hänsyn till vid etiskt beslutsfattande och hur det skiljer sig mellan traditionella och digitala medier. LÄS MER