Sökning: "etik och lagar inom media"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden etik och lagar inom media.
1. Kreativitet i en tid av AI : En kvalitativ studie på hur AI påverkar den kreativa branschen samt användningsområden och hot som finns för kreativa yrken
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) har blivit alltmer betydelsefull i dagens samhälle, med växande tillämpningar inom olika kreativa områden. Denna kandidatuppsats syftar till att undersöka de potentiella fördelarna och riskerna som AI erbjuder för kreativa yrken inom media. LÄS MER
2. Utmaningar med AI i jordbruket : En Kvalitativ Intervjustudie Om Hur Svenska Jordbruksföretag Verksamma Inom Ai Arbetar Med Social Hållbarhet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Med framfarten av artificiell intelligens ökar behovet på att säkerställa bruk över längre tid vilket lyfter frågor om dess etik och sociala hållbarhet. Jordbruket är en av de branscher där implementeringen av AI redan tagit fart och spås spela en ännu större roll i framtiden med löften om att lösa de utmaningar jordbruket står inför. LÄS MER
3. Hållbart företagande - moralisk eller rättslig skyldighet?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : I takt med det ökade mediala fokus på globalisering och klimathot ställs nya krav på samhället och på att företag ska ta ett moraliskt ansvar för hållbarhetsfrågor. Frågan är om hållbart företagande kan anses förenligt med gällande rätt. Vinstsyftet i 3 kap. LÄS MER
4. Redovisningsetik : En studie om yrkesetik och medias effekter vid företagsskandaler.
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Uppfattning om gott och ont, vad som är rätt och fel, kan kraftigt skilja sig mellan olika individer. Hur en människa uppfattar och hanterar begreppet etik är unikt för varje enskild individ i samhället. LÄS MER
5. Marknadsföringsetik - inte helt utan problematik
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: Marknadsföringsetik - inte helt utan problematik - En kvalitativ studie om hur byråer i marknadsföringsbranschen hanterar etiskt beslutsfattande i traditionella och digitala medier. Seminariedatum: 2020-01-16 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Rebecka Bäcklin, Frida Lindgren, Elias Sovre Handledare: Burak Tunca Nyckelord: Etik, marknadsföring, digitala medier, traditionella medier, beslutsfattande Syfte: Studiens syfte är att undersöka vad byråer inom marknadsföringsbranschen tar hänsyn till vid etiskt beslutsfattande och hur det skiljer sig mellan traditionella och digitala medier. LÄS MER