Sökning: "förändringsarbete genom vården"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden förändringsarbete genom vården.

  1. 1. Patienters upplevelser av motiverande samtal : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Titti Malmros; Sirly Palenmark; [2023]
    Nyckelord :change; motivational interviewing; nursing; Orem s self-care theory; patient experience; förändring; motiverande samtal; omvårdnad; Orems egenvårdsteori; patientens upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Många personer är i behov av förändring på grund av, eller risk för, sjukdom, missbruk, psykisk ohälsa eller läkemedelsbehandling, men förändringarna kan vara svåra att genomföra på egen hand. Inom vården används allt oftare motiverande samtal i förändringsarbetet och i kvantitativa studier har detta visat sig vara en framgångsrik metod. LÄS MER

  2. 2. Första linjens chefers kunskaper om och förutsättningar för omställningen Nära vård

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Annette Olofsson; Jennie Hilbert; [2023]
    Nyckelord :Omställning Nära vård; Närhälsan; Primärvård; Första linjens chef; hållbart ledarskap; förändringsledning; förutsättningar chefer vården;

    Sammanfattning : Organisationen inom hälso- och sjukvården står inför stora utmaningar. Befolkningsstrukturen kommer att förändras till fler äldre och färre personer i arbetsför ålder. Det innebär att vården ska klara av ett ökat vårdbehov. Primärvården beskrivs vara navet i framtidens vårdorganisation. LÄS MER

  3. 3. Den som slutar att bli bättre, slutar snart att vara bra : -en kvalitativ studie om ständiga förbättringar inom hälso- och sjukvård

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik; Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Lisa Olson; Sofia Dahlgren; [2022]
    Nyckelord :quality improvement QI ; health services; healthcare; change management; Prehospital Emergency Care; continuous improvement; total quality management TQM; kvalitetsförbättringar; hälso-och sjukvård; förändringsarbete i organisationer; prehospital sjukvård; offensiv kvalitetsutveckling; ständiga förbättringar; totalkvalitet; hörnstensmodellen;

    Sammanfattning : Dagens hälso- och sjukvård är komplex och i konstant förändring, detta kräver att medarbetare och ledare ständigt arbetar med förbättringar, både för att kvalitetssäkra vården men också för att hushålla med begränsade resurser av såväl personal som ekonomi. För att lyckas med förbättringsarbete krävs medvetenhet och ett engagemang av hela organisationen, för att tillsammans skapa förutsättningar för ständiga förbättringar. LÄS MER

  4. 4. Implementering av digitala vårdmöten : En studie av offentlig respektive privat verksamhet

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Louise Gjelstad; [2020]
    Nyckelord :Digital healthcare; Digitalization; Implementation; Organizational change; Primary healthcare; Digital sjukvård; Digitalisering; Implementering; Organisationsförändring; Primärvård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förändringsarbete är något de flesta företag behöver arbeta med för att kunna anpassa sig till en föränderlig omvärld och fortsatt vara konkurrenskraftiga på marknaden. Den ständiga utvecklingen i samhället har även medfört att företag behöver vidta informationsteknologiska förändringar vilket i sin tur även inbegriper ett arbete med digitalisering. LÄS MER

  5. 5. Primärvården under förändring : Upplevelsen av ett digitaliserat arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Camilla Abrahamsson; Emma Fastén; [2020]
    Nyckelord :p rimary care; digitalisation; change management; the cornerstone model; quality; internal customer; participation; p rimary care; digitalisation; change management; the cornerstone model; quality; internal customer; participation; p rimärvård; digitalisering; förändringsarbete; hörnstensmodellen; kvalité; intern kund; delaktighet.;

    Sammanfattning : Digital teknik erbjuder nya sätt för hälso- och sjukvården att träffa och behandla patienter.Tekniken kan medföra att vården blir mer effektiv och möjliggöra att fler patienter får vård. LÄS MER