Sökning: "förskolans utemiljö"

Visar resultat 21 - 25 av 107 uppsatser innehållade orden förskolans utemiljö.

  1. 21. Förskolans utemiljö ur barnets perspektiv : en kvalitativ studie om utformningen av förskolans utemiljö med hänsyn till barn i olika åldrars behov

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Alice Ljungdahl; Olivia Sanner; [2021]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; minskade friytor; förskolegårdens utformning; barns perspektiv; olika åldrar; gåturer;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att utifrån barnens perspektiv bidra till ökad kunskap om utformningen av förskolebarns utemiljö. Lek och lekmiljöbehov har varit utgångspunkten för att kunna besvara frågeställningen. LÄS MER

  2. 22. Fysisk aktiv lek i förskolans utemiljö : En kvalitativ studie om barns perspektiv på fysisk aktiv lek i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Andersson; [2021]
    Nyckelord :Physical active play; physical activity; joy of movement; outdoor environment; preschool; children; preschool teachers; child perspectives; children s perspectives; Fysisk aktiv lek; fysisk aktivitet; rörelseglädje; utemiljö; förskolegård; barn; förskollärare; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring fysisk aktiv lek i förskolans utemiljö utifrån barns perspektiv. Studien är relevant för förskolan då den kan ge kunskaper som kan påverka planering av verksamheten på ett sådant sätt att de bidrar till barns fysiskt aktiva lek och barns framtida hälsa. LÄS MER

  3. 23. Hantering av friyta vid förskoleutbyggnad : samsyn och konfliktpunkter i synen på kvalité i förskolans utemiljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Niki Lindgren; [2020]
    Nyckelord :preschool; outdoor environment; development; learning; play; pedagogical quality; socialt samspel; barns utveckling; förskolegård;

    Sammanfattning : Förskolan har blivit symbol för den fysiska miljö där barn spenderar större delen  av sina första levnadsår. Förskolan har det senaste decenniet även blivit en del  av det svenska utbildningssystemet och är därmed barnets första möte med  formellt lärande, men lek och omsorg är andra viktiga dimensioner i  förskoleverksamhet. LÄS MER

  4. 24. Synen på risker, riskfylld lek och säkerhet i förskolans utemiljö hos förskolans olika aktörer. : En analys av en förskoleverksamhets syn på risker och säkerhet, samt dess påverkan på barns vardag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Averhäll; [2020]
    Nyckelord :Lek; riskfylld lek; risksamhälle; förskola; utegård; utepedagogik; säkerhetsregler; riskbedömning; skador; risktagning; fara;

    Sammanfattning : Arbetets syfte var att undersöka hur de olika aktörerna; förskollärare, rektorer och huvudmän, ser på begreppen risk och riskfylld lek och vilka pedagogiska konsekvenser deras syn har på barns möjlighet till riskfylld lek på förkolans utegård. Kvalitativa intervjuer har gjorts i en kommun, på två förskoleenheter där frågor om risker och säkerhet i förskolans ställts. LÄS MER

  5. 25. Rörelse och fysisk aktivitet i förskolans utemiljö under det svenska vinterhalvåret : En kvalitativ studie av svenska förskollärares upplevda förutsättningar för genomförande av rörelse och fysisk aktivitet utomhus på förskolan under vintern

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Malin Larsson; [2020]
    Nyckelord :preschool; pedagogy; qualitative study; movement; physical activity; outdoors; environment; circumstances; challenges; winter; winter months; förskollärare; kvalitativ studie; förskola; pedagogik; rörelse; fysisk aktivitet; utomhus; utemiljö; förutsättningar; utmaningar; vinter; vinterhalvår;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en uppfattning om de förutsättningar som svenska förskollärare kan möta i samband med rörelse och fysisk aktivitet utomhus under vinterhalvåret. Studien utfördes genom kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER