Sökning: "flickor självbild"
Visar resultat 21 - 25 av 43 uppsatser innehållade orden flickor självbild.
21. Att vara en kämpande läsare : Pojkars självbild i gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Att pojkar presterar sämre i läsning än flickor i skolan är en trend som kunnat observeras över hela världen under en längre tid. Orsakerna kan vara biologiska eller sociokulturella. I min uppsats har jag undersökt hur pojkars självbild som läsare i gymnasiet ser ut. LÄS MER
22. "Kan flickor ha Spider-Man tröja?" : En kvalitativ studie om bemötande av genus i förskolan.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Detta självständiga arbete har sin utgångspunkt i förskolans bemötande av flickor och pojkar ur ett genusperspektiv. Ändamålet med studien är att undersöka och synliggöra genusmedvetenhet i förskolepedagogers förhållningssätt. LÄS MER
23. “Man måste inte älska sig själv, men man måste åtminstone vara vän med sig själv” En bild av nio 16-17-åriga flickors upplevelse av självkänsla
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Studiens syfte var att utforska tonårsflickors upplevelse av självkänsla och belysa vad de tycker är viktigt i relation till begreppet självkänsla. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med nio flickor i 16-17-årsåldern. LÄS MER
24. Skillnader i självbild hos flickor och pojkar från individualistiska och kollektivistiska kulturer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : This present study examined differences in construal of self-esteem by children with individualistic and collectivistic cultural backgrounds measured by the Swedish scale Jag tycker jag är (I think I am). The study also examined gender differences on different facets of self-esteem, both between and within the culture groups. LÄS MER
25. Den osynliga flickan : En elev i samhällsvård berättar om sina upplevelser av skolan och hur de har påverkat henne
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Sammanfattning Studien syfte är att undersöka hur en elev som har haft stödinsatser från socialtjänsten har upplevt sin skolgång. Utifrån mitt syfte har jag utgått från frågeställningarna: Hur beskriver informanten de omständigheter/faktorer som har påverkat hennes självbild/lärandeidentitet i skolåldern? Vilken bild av skolan som en plats för lärande/social arena träder fram i elevens berättelse och vad blir dess eventuella betydelse för utformningen av en pedagogisk praktik? Studiens teoretiska ansats är socialkonstruktionism och stämplingsteori. LÄS MER