Sökning: "hur tv påverkar samhället"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden hur tv påverkar samhället.

  1. 16. Ungdomars tankar om hälsosam mat

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Jenny Petersson; Annie Salomonsson; [2014-06-25]
    Nyckelord :Fokusgrupper; hinder; hälsa; matvanor; ungdomar;

    Sammanfattning : Hälsa och hälsosam mat är ett aktuellt ämne i samhället. Den pågående diskussionen påverkar ungdomar som håller på att forma sina matvanor och frigöra sig från sina föräldrar. I denna process är det relevant att främja hälsosamma matvanor för resten av livet. LÄS MER

  2. 17. Dokusåpor är en sport!(?) Ett bidrag till diskussionen av konceptet modern sport

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martin Svensson; [2014]
    Nyckelord :förändringsprocesser; Guttmann; jämlikhet; modern sport; Sveriges mästerkock; underhållning; rättvisa;

    Sammanfattning : Sport är en viktig del av samhället. Sport är så mycket mer än matcher och spel. Sport är integrerat i de sociala och kulturella kontexterna i vårt samhälle, människor identifierar sig själva och världen runt omkring sig med hjälp av sport – det är därför viktigt att studera sport. LÄS MER

  3. 18. Stereotypisering av kvinnan i ölreklam

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Rebecka Andreasson; Lisa Niles; [2013]
    Nyckelord :Marknadskommunikation; stereotyp; könsstereotyper; könsporträttering; öl; maskulina produkter; feminina produkter; Hofstedes Maskulinitetsindex; TV-reklam; reklam. Marketing Communications; stereotype; sex stereotype; sex-portrayal; beer; masculine products; feminine products; Hofstede’s Masculinity Index; TV commercials; commercials.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Framställandet av kön i reklam är ett komplext och omdiskuterat ämne inom kommunikationsforskningen. Denna studie ämnar analysera hur kvinnan framställs i TV-reklam för en traditionellt manlig produkt. LÄS MER

  4. 19. Formellt och informellt lärande och dess inverkan på språkutvecklingen : En studie om hur elever i årskurs nio anser att de lär sig engelska bäst

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Adis Lojo; Jessica Neljestam; [2012]
    Nyckelord :Formellt och informellt lärande; färdigheter; språkutveckling; sociala medier; Internet; Facebook; Youtube; MSN; film; musik; tv-spel; lärarens roll;

    Sammanfattning : Sociala medier och andra medier har kommit att ta en stor plats i det svenska samhället. I takt med att samhället förändras har också elevernas intressen och vanor gjort det. Vi har under utbildningen till språklärare observerat att kunskapsnivån inom ämnet engelska kan skilja ganska mycket mellan elever i samma klass. LÄS MER

  5. 20. Vår Glädjesol och Sköld - Om kristen diskurs i förhållande till senmoderniteten: en undersökning på den kristna TV-kanalen Kanal 10.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Paul Pihlström; [2011]
    Nyckelord :Kristen identitet; Senmodernitet; Kristendom; Väckelse; Religion; Frikyrka; Media; Karismatisk kristendom; Kristen TV; Sekularisering; Frikyrkorörelser; Väckelserörelser; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den samtida frikyrkligheten i Sverige påverkas till stor del av upplevelsen av kris. Denna kris är ett resultat av både frikyrklighetens sviktande medlemsantal, samt den bristande legitimiteten för traditionella kristna värderingar som är ett resultat av en långt gången sekularisering. LÄS MER