Sökning: "interkultur sverige"

Visar resultat 6 - 10 av 51 uppsatser innehållade orden interkultur sverige.

  1. 6. Utländskt och svenskt i kokböcker för barn. : Framställningen av olika nationaliteter i kokböcker för barn utgivna i Sverige 1960- 2014

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Paola Allegrini; [2020]
    Nyckelord :children’s cookbooks; representation; foreign; Swedish; nationality; discourse analysis; norms; values; the culinary Other; kokböcker för barn; representation; utländskt; svenskt; nationalitet; diskurs; diskursanalys; normer; värderingar; stereotyper; de kulinariska Andra;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att identifiera vilka nationaliteter som finns representerade, och hur utländskt och svenskt framställs i 12 kokböcker för barn utgivna i Sverige 1960-2014. Först gjordes en innehållsanalys för att finna lämpliga analyskategorier för att beskriva hur nationell och icke-svensk proveniens kommer till uttryck. LÄS MER

  2. 7. Landet mellan Sverige och Norge : En kartläggning av Skillingmarksmålet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Denny Jansson; [2020]
    Nyckelord :dialectal; linguistic variety; linguistic mapping; dialekt; språklig varietet; kartläggning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att kartlägga och uppmärksamma utmärkande språkliga drag i det lokala målet i Skillingmark, en bygd belägen ett par kilometer öster om riksgränsen till Norge i västra Värmland. Vidare undersöks i detta arbete huruvida olika dialektalt betingade språkliga drag kan knytas till språkbrukarens ålder som en faktor som påverkar den språkliga variationen. LÄS MER

  3. 8. Var har de gömt de indiska kvinnorna? : En analys av svenska och indiska läromedel ur ett genuspersperktiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :Gender; India; schoolbooks; gender equality; Genus; Indien; läromedel; jämställdhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see how the male and female gender are portrayed in the schoolbooks that the pupils daily meet in the Swedish and Indian school. The gender regime is what we find as a normal behavior for the two binary genders, meaning how we want them and how we expect them to be. LÄS MER

  4. 9. "Det är positivt att dela läsupplevelser och erfarenheter" : En kvalitativ undersökning om lärares tankar och uppfattningar om lässtrategiundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Linda Nyvertz; [2020]
    Nyckelord :Reading strategies; reading comprehension; Swedish upper-primary schools; grades 4-6.; Lässtrategier; läsförståelse;

    Sammanfattning : The aim of this study was to explore teachers’ opinions and thoughts on teaching reading strategies to pupils in upper primary school in Sweden and how teachers explain their choices regarding texts and strategies. More specifically the aim was to highlight teachers’ perceptions and experience of teaching reading strategies. LÄS MER

  5. 10. Kritisk läromedelsgranskning : En kvalitativ studie av läroböcker för svenskämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ida Lindgren; [2020]
    Nyckelord :Critical teaching material review; syllabus Swedish subject; equivalent education; evaluation; reflection; Kritisk läromedelsgranskning; centralt innehåll svenskämnet; likvärdig utbildning; utvärdering; reflektion;

    Sammanfattning : Statlig läromedelsgranskning fanns i Sverige under större delen av 1900-talet. Efter avskaffandet av läromedelsgranskningen, finns det ingen garanti för att läromedel alls kvalitetsgranskas innan de används i undervisningen, eftersom ansvaret nu vilar på den enskilda läraren. LÄS MER