Sökning: "könsroller fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden könsroller fritidshem.

  1. 1. Lärares arbete med genusperspektiv på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kristina Hellqvist; Daniel Rydberg; [2023-10-26]
    Nyckelord :Genus; kön; genusperspektiv; fritidshem; könsnormer; queerteori; pojkar; flickor; lärare; elev; relationellt perspektiv; könsroller.;

    Sammanfattning : Ur ett sociologiskt perspektiv formas våra kön i sociala och kulturella sammanhang. Enligt läroplan för svenska fritidshem ska lärare motverka stereotypiska könsnormer och diskriminering, samt utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska de begränsande könsnormerna. LÄS MER

  2. 2. Inkludering oavsett kön på fritidshemmet : En vetenskaplig essä om vikten av personalens yrkeskunnande - undervisning för en jämställd verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Frida Ström; Sofia Ylitalo; [2023]
    Nyckelord :Including; leisure center; equality; norms; gender; teacher; leadership; norm-critical; Inkludering; fritidshem; jämställdhet; normer; genus; fritidshemslärare; ledarskap; normkritik;

    Sammanfattning : Ett av fritidshemmets uppdrag enligt styrdokumenten är att inkludera eleverna oavsett kön. Det är vanligt förekommande att elevgruppen delas in baserat på kön och utifrån de normer som lärargruppen har. Det saknas fokus på jämställdhet och genus i lärarnas planering. LÄS MER

  3. 3. Fritidslärares förståelse för jämställdhet och könsmönster : En intervjustudie om genusarbete i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sanna Gidlöf; Annie Grelsson Lindeberg; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidslärare; genus; Hirdmans genusteori; jämställdhet; könsmönster; könsroller;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka fritidslärares förståelse för genus och hur de beskriver sig arbeta med genus i fritidshemmet med fokus på jämställdhet och könsmönster. För att svara på studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativ metod använts där sex fritidslärare intervjuats. LÄS MER

  4. 4. Könsroller på mångkulturella fritidshem : Kvalitativ studie om genus kopplat till de fria lekarna och de förbestämda lekarna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola

    Författare :Amir Cvrk; [2021]
    Nyckelord :Gender; multicultural; Free play; Predetermined play;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see the difference between the genders when it comes to freeplaying but also to see the differences in the predestined games in a multicultural school. Myresearch question has been answered through observation of the students from a genderperspective to see both the differences but also the similarities. LÄS MER

  5. 5. Genusperspektiv på fritidshemmet : -En kvalitativ studie om pedagogernas syn på arbete med genus på fritidshemmet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sandra Korpi; [2020]
    Nyckelord :Leisure-time; school age educare; gender; gender roles; gender equality; Fritidspedagogik; fritidshem; genus; könsroller; jämställdhet;

    Sammanfattning : This essay explores the way pedagogues in school age educare centre reason when it comes toworking with counteracting traditional gender roles in their work. Studies show that there are shortcomings in the work of gender equality in schools and pre-schools and that there are stereotypical gender roles among students. LÄS MER