Sökning: "lärande och lärande organisation Competence"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden lärande och lärande organisation Competence.

  1. 1. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Andersson; [2024]
    Nyckelord :Children’s learning and development; collegial learning; leadership role; nannies; preschool teachers; professional development; systems theory; Barns lärande och utveckling; barnskötare; förskollärare; kollegialt lärande; ledanderoll; professionellutveckling; systemteori;

    Sammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER

  2. 2. Learning for better safety : A case study of a large industry company’s learning organisation and how a stronger learning organisation can improve safety.

    Master-uppsats, KTH/Lärande

    Författare :Cornelia Holm; [2023]
    Nyckelord :Learning Organisation; Safety Culture; Production Safety; Knowledge sharing.; Lärande Organisation; Säkerhetskultur; Produktionssäkerhet och Kunskapsdelning.;

    Sammanfattning : This thesis aims to examine the learning organisation with regard to safety within Stora Enso’s division Packaging Solutions. This aims to identify areas where improvements can be made and provide suggestions on how to achieve this. The study also explores whether an improved learning organisation leads to better safety and productivity. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapeutens roll på särskilt boende och hur de arbetar med att främja meningsfulla aktiviteter för personer med demenssjukdom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Susanna Persson; Judith De Leon; [2023]
    Nyckelord :dementia; meaningful activities; occupational therapy; residential care facilities; arbetsterapi; demenssjukdom; meningsfulla aktiviteter; särskilt boende;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att uppleva meningsfullhet i sina aktiviteter är något som arbetsterapeutyrket har kunskap om. Vad arbetsterapeuter har för arbetsuppgifter inom särskilt boende (Säbo) och hur de jobbar med att främja meningsfulla aktiviteter för personer med demenssjukdom saknas det tydliga riktlinjer om Syftet: Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeutens roll och hur de arbetar med att främja meningsfulla aktiviteter för personer med demenssjukdom på särskilt boende. LÄS MER

  4. 4. FÖRUTSÄTTNINGAR OCH HINDER FÖR EN LÄRANDE ORGANISATION - En kvalitativ studie av ett industriföretag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Susanne Kullberg; [2022-07-05]
    Nyckelord :Learning organization; organizational change; competence; working environment;

    Sammanfattning : The manufacturing industry faces major challenges where rapid technological development with increased digitization and robotization affects the companies' environment as well as their internal processes. To create environments where both technology and personnel can develop, understanding of working conditions in today's industrial companies and what the conditions for change look like, is needed. LÄS MER

  5. 5. Förskolan som lärande organisation från rektorers perspektiv på samt uppfattningar om språk & flerspråkighetsutvecklande arbetssätt.

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Petra Karlqvist; Sana Hafeez; [2022]
    Nyckelord :multilingualism; language development; preschool; leadership role; theoretical perspective on learning organizations; principal; educators; working methods; social constructionism.; flerspråkighet; språkutveckling; förskola; ledarroll; lärande organisationer; rektor; pedagoger; arbetssätt; socialkonstruktionism.;

    Sammanfattning : The study is based on the pre-schools principal's descriptions of their work with language and the multilingualism's developing working methods in learning organizations to promote multilingualism and the language development of and for children in preschool. Social constructionism and Theoretical perspective on learning organizations are the theories in which the study is based, empirical data were collected via four semi-structured interviews. LÄS MER