Sökning: "media och kroppen"

Visar resultat 11 - 15 av 113 uppsatser innehållade orden media och kroppen.

  1. 11. "Jag är vid god hälsa, alltså är Jag” : En studie om ungdomars åsikter och beteenden kring hälsa och välbefinnande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Ali Salahaddin; Agnes Delin; [2022]
    Nyckelord :Body perception; orthorexia; the subjective body; the objective body; the body and gender; social comparison theory; ideals; norm; social demands.; Kroppsuppfattning; ortorexi; den subjektiva kroppen; den objektiva kroppen; kroppen och genus; Social jämförelseteorin; ideal; norm; samhällskrav.;

    Sammanfattning : Syfte  Denna studie syftar till att undersöka hur media påverkar 15-åringars hälsa och välbefinnande. Genom att söka kunskap om de mediala påverkansprocesserna, syftar denna specifika fallstudie till att skapa en bättre förståelse genom följande tre forskningsfrågor:  Frågeställningar 1. LÄS MER

  2. 12. Aktivitet och delaktighet efter stroke : erfarenheter från personer som har fått botoxbehandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Forsberg; Anna Näslund; [2022]
    Nyckelord :Activities; Participation; Stroke; Botox; Aktiviteter; Delaktighet; Stroke; Botox;

    Sammanfattning : Bakgrund: Socialstyrelsen konstaterar i de nationella riktlinjerna för vård vid stroke att injektioner med botulinumtoxin [botox] minskar spasticiteten i muskler och har positiva effekter i samband med andra rehabiliteringsinsatser, men att effekterna av behandlingen är okända på aktiviteter i det dagliga livet [ADL], smärta och livskvalitet. Arbetsterapi fokuserar på dagliga aktiviteter och utgår från att alla människor vill vara aktiva och delta så självständigt som möjligt. LÄS MER

  3. 13. ”Man måste nå en kropp som inte ens finns på riktigt” : En Kvalitativ undersökning om ungdomars syn på attityder till kroppsideal och dess påverkan på deras träning på gym

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Welander; [2022]
    Nyckelord :body ideal; adolescents; social media; gym; weightlifting; kroppsideal; ungdomar; sociala medier; gym; styrketräning;

    Sammanfattning : I puberteten blir ungdomar lättare påverkade av sociala mediernas kroppsideal och det fins en risk att de tvingar sig genom farliga dieter och träningsmetoder för att försöka skapa den ”perfekta kroppen”. Detta kan sluta med att många ungdomar sätter för höga krav på sin egen kropp och riskerar sin hälsa för att se ut som på bilderna på sociala medier. LÄS MER

  4. 14. Kroppsnormer, ideal och kroppsinklusivitet i ett samhälle präglat av “den perfekta kroppen” : En semiotisk bild- och retorisk analys av Victoria´s Secret & Twilfit By Change´s visuella kommunikation 

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Evelina Hallin; Frederikke Ulm; [2022]
    Nyckelord :Organizational identity; Organizational image; Victoria’s Secret; Twilfit By Change; Constructed communication; Body norms and Body ideals; Organisations identitet; Organisations image; Victoria’s Secret; Twilfit By Change; Konstruerad kommunikation; Kroppsnormer; Kroppsideal;

    Sammanfattning : This study aims to understand the complexity underwear brands are subject to in particular in relation to their explicit use of models to create an organizational identity and image. Through two underwear brands (Victoria’s Secret and Twilfit By Change) we intend to examine their use of models in different sizes and different skin tones through visual communication (imagery and text) on their respective websites. LÄS MER

  5. 15. Säljande ideal : - En feministisk analys av influencer marketing på Instagram

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Linnea Engelbrektsson; [2022]
    Nyckelord :Influencer marketing; Influencers; Commercial videos; Sociala media; gender representation; visual communication; verbal communication; Influencer marketing; Influencers; Reklamfilm; Sociala medier; könsframställning; visuell kommunikation; verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa hur kvinnoideal och värderingar reproduceras på Instagram genom att undersöka hur de gestaltas i reklamfilm som använder influencer marketing. Genom att analysera och jämföra den visuella gestaltningen med det verbalt uttryckta i samband med betalda samarbeten kan frågeställningarna besvaras. LÄS MER