Sökning: "music teachers"

Visar resultat 31 - 35 av 887 uppsatser innehållade orden music teachers.

  1. 31. ”Vi som rör oss på golvet” : En kvalitativ intervjustudie om rytmiklärares upplevelser av rytmikmetoden ur ett fenomenologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Johanna Nordliden; [2023]
    Nyckelord :eurhythmics; the phenomenological perspective; phenomenon; interviews; experience; music.; rytmikmetoden; fenomenologiskt perspektiv; fenomen; intervjuer; upplevelse; musik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om rytmiklärares upplevelser och erfarenheter av fe- nomenet rytmik. Det teoretiska perspektiv som ligger till grund för arbetet är det fenomenolo- giska perspektivet, som fokuseras kring det som framträder och visar sig utifrån rytmiklärarnas egna upplevelser och erfarenheter i rytmik. LÄS MER

  2. 32. ”Eleverna är ju holistiska varelser som existerar utanför klassrummet” : En kvalitativ studie i musikteorilärares syn på den egna undervisningen i svensk kulturskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emanuel Blom; [2023]
    Nyckelord :teaching content; music theory; kulturskola; sociocultural perspective; qualitative interview study; methodology; student influence; undervisningsinnehåll; musikteori; kulturskola; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie; meto-dik; elevinflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musikteorilärare förhåller sig till lektionsinnehåll, elevinflytande och återkoppling i en skolform utan läroplan. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv med fokus på kunskap och kunskapstradering mellan människor. LÄS MER

  3. 33. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER

  4. 34. ”Barnen ska inte behöva skämmas över sitt språk” : – En kvalitativ diskursanalys om pedagogers uppfattningar och erfarenheter för utvecklingen av barns flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jasmina Ramizi; Gentiana Bordoniqi; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; preschool; mother tongue; translingual; identity; discourse analysis; Flerspråkighet; förskola; modersmål; transspråkande; identitet; diskursanalys;

    Sammanfattning : För att utforska pedagogernas uppfattningar och arbetsmetoder kring att främja flerspråkighet i förskolan genomfördes kvalitativa intervjuer med ett urval av pedagoger. Intervjuerna syftade till att få en djupare förståelse för deras uppfattningar och erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barn. LÄS MER

  5. 35. Studera starkt : En fenomenografisk studie om en intervention i positiv psykologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lif Frida; Winbäck Julia; [2023]
    Nyckelord :well-being; motivation; positive psychology; positive pedagogy; music education; Project: Study with Strength; välmående; motivation; positiv psykologi; positiv pedagogik; musikpedagogik; Projekt: Studera starkt;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att bidra med kunskap om hur elever och lärare uppfattar och samtalar om motivation och välmående, i förhållande till positiv psykologi. Som avgränsning har vi valt att undersöka elevers och lärares uppfattningar om interventionskursen Studera starkt. LÄS MER