Sökning: "osynliggörande"

Visar resultat 11 - 15 av 70 uppsatser innehållade ordet osynliggörande.

  1. 11. Vem vill bli tolererad? : En kvalitativ intervjustudie om toleranspedagogik och mångkulturalism i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Svälas; Emma Westbom; [2021]
    Nyckelord :anti-oppressive education; Kevin Kumashiro; förskollärare; toleranspedagogik; normer; mångkultur;

    Sammanfattning : Under arbetet med denna studie fann vi att toleranspedagogik är ett relativt outforskat område inom svensk förskola. Syftet med denna studie var att undersöka om och i så fall hur förskollärare använder sig av toleranspedagogik i relation till kulturell mångfald i sin yrkesutövning. LÄS MER

  2. 12. "Du är vårt största problem just nu!" : En fenomenologisk studie om arbetsplatsmobbning i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nils Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Arbetsplatsmobbning; förskolepedagoger; livsvärldserfarenheter; fenomenologi; IPA;

    Sammanfattning : Forskning om arbetsplatsmobbning utifrån svenska förskolesammanhang är knapphändig. Syftet med föreliggande studie är därför att beskriva och tolka tolv förskolepedagogers levda erfarenheter av detta fenomen. LÄS MER

  3. 13. En jämställd historieundervisning : Hur lärare framställer kvinnan i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emelie Larsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie där lärares framställning av kvinnan i historieundervisning undersöks. Utifrån sättet på vilket kvinnan framställs diskuteras huruvida jämställd historieundervisningen kan sägas vara. Studien har utförts genom semistrukturerade lärarintervjuer med fyra stycken lärare. LÄS MER

  4. 14. Fetischism, läggning och lag : En kvantitativ analys av en sexuell minoritets relation till lagstadgad läggning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :David Nilsson-Jatko; [2020]
    Nyckelord :Fetishism; fetish; fetishists; law; legislation; sexuality; preference; orientation; sexual orientation; sexual disposition; queer; queer theory; gender studies; gender and queer studies; sexual minorities; sexology; fetishism studies; fetish studies; normativity; heteronormativity; lgbtq; visibility; erasure; sex orientation norm; Fetischism; fetisch; fetischister; lag; lagstiftning; diskrimineringslag; diskrimineringslagstiftning; sexualitet; preferens; sexuell preferens; läggning; sexuell läggning; orientering; sexuell orientering; queer; queerteori; genusvetenskap; sexuella minoriteter; sexologi; begär; fetischismforskning; fetischforskning; heteronorm; hbtq; synlighet; osynliggörande; erasure; normkritik; könsorienteringsnorm; könsorienteringsnormen;

    Sammanfattning : Fetischister är en sexuell minoritet vars sexualitet karaktäriseras av en inriktning mot någon sak, något annat än kön. Svensk lagstiftning kommunicerar en normerande bild av att endast sexualiteter riktade mot kön kan vara grundläggande och utgöra en persons sexuella läggning, övriga tillskrivs att vara sexuella beteenden med svaga konstitutiva kopplingar. LÄS MER

  5. 15. HBTQ-personers perspektiv och synliggörande inom religionsämnet i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Szecsenyi Berguv; [2019]
    Nyckelord :hbtq; lgbt; queer; gay; homo; bi; trans; sexualitet; sexuality; genus; gender; religion; religionskunskap; grundskolan; normer; undervisning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker på vilket sätt HBTQ-personer synliggörs och representeras inom religionskunskapsämnet i den svenska grundskolans senare år. Undersökningen baseras på en kvantitativ studie i form av en enkätundersökning som riktar sig dels till elever i högstadiet samt till ämneslärare i grundskolan. LÄS MER