Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Om unga kvinnor fick bestämma : En kvalitativ studie om perceptioner av kvinnlig gestaltning i modebilder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Frid; Lina Almén; Yasmin Garcia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Female consumers; gender; stereotypes; fashion images; female ideals; gender progressive marketing; Kvinnliga konsumenter; genus; könsstereotyper; modebilder; kvinnoideal; genusprogressiv marknadsföring;

    Sammanfattning : Modebilder har länge porträtterat kvinnor genom könsstereotyper och ouppnåeliga ideal men nu sätter konsumenter mer press än någonsin på modeföretag att utveckla mer mångsidighet inom modebilder. Tidigare forskning kring ämnet har främst studerats utifrån hur kvinnor porträtteras i modebilder, vilka könsstereotyper som används och hur det påverkar konsumenter. LÄS MER

  2. 2. “En ytlig bransch” : en kvalitativ studie om upplevd hälsa och kroppsuppfattning bland träningsinstruktörer som arbetar på gym

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för folkhälsovetenskap

    Författare :Emil Arvidsson; Kristina Buchholtz; [2018]
    Nyckelord :Bodybuilding; body ideal; body perception; health; subjective well being; work; Arbete; bodybuilding; hälsa; kroppsideal; kroppsuppfattning; subjektivt välbefinnande;

    Sammanfattning : Bakgrund: En dålig kroppsuppfattning kan påverka välmåendet negativt och medföra en rad olika konsekvenser för den fysiska och psykiska hälsan. Tidigare forskning kring fenomenet kroppsuppfattning är begränsad, särskilt kopplat till yrkesrollen, vilket gör det svårt att förstå arbetets betydelse för kroppsuppfattningen. LÄS MER

  3. 3. Hästbild och självbild - Unga ryttares uppfattningar om kultur, kunskap och ideal på sociala medier

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lovisa Broms; [2018]
    Nyckelord :Sociala medier; ridsport; stallbackskultur; unga ryttare; ridsportens idealbild; social media; equestrian sport; equestrian culture; young riders; equestrian ideals;

    Sammanfattning : SammanfattningSociala medier är och har under ett antal år varit ett stadigt växande fenomen i det moderna samhället. Det har även visat sig att idrotten i allt högre utsträckning påverkas av vad som sker via de sociala medierna. LÄS MER

  4. 4. Sena nätter och farliga män –Vad säger media? : En kvalitativ studie om gestaltningen av våldtäktsoffer i media

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Sociologi

    Författare :Hanna Andersson; Joanna Rosenblad; [2017]
    Nyckelord :Crime victim; gender theory; masculinity; media; printed media; rape; rape victim; stigma.; Brottsoffer; genusteori; maskulinitet; media; stigma; tryckt press; våldtäkt; våldtäktsoffer.;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur våldtäktsoffer framställs i två olika tidningar (Dagens nyheter och Aftonbladet) och om det finns någon skillnad i framställningen beroende av offrets kön. Studien är gjord genom att tillämpa kritisk diskursanalys på de valda tidningsartiklarna för att se om det finns några skillnader. LÄS MER

  5. 5. Sociala mediers inverkan på ungdomars självbild : En litteraturöversikt

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Emma Chardi; My Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Self-Image; Social Media; Adolescents; Drive for Thinness; Peer Pressure; Självbild; Sociala Medier; Ungdomar; Smalhetsideal; Grupptryck;

    Sammanfattning : Introduktion Majoriteten av alla ungdomar använder sociala medier för att kommunicera med sina vänner genom bilder, chatt och forum eller för informationsinhämtning. På dessa mötesplatser finns reklam och innehåll som är könsstereotypa. LÄS MER