Sökning: "quality tools"

Visar resultat 1 - 5 av 1761 uppsatser innehållade orden quality tools.

  1. 1. Sjuksköterskans kommunikationsstöd för attöverbrygga språkbarriärer : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Konrad Björk; Saga Björkqvist Olsén; [2024]
    Nyckelord :Communication; Language barriers; Communication supports; Nursing care; Nurse’s experience; Kommunikation; Språkbarriär; Kommunikationsstöd; Omvårdnad; Sjuksköterskans upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Språkbarriärer ökar globalt i takt med ökande global migration. I hälso- och sjukvården befinner sig sjuksköterskan ofta i möten där språkbarriärer uppstår. Det framkommer att bristande kommunikation har direkt negativa konsekvenser på såväl patient som vårdpersonal. LÄS MER

  2. 2. Barnmorskors erfarenheter av att handlägga förlossningar med rådande språkliga och kulturella barriärer : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Kamilla Davidsson; Sanna Rålin; [2024]
    Nyckelord :Cultural barriers; Experiences; Language barriers; Shared decision-making; Woman-centered care; Erfarenheter; Kulturella barriärer; Kvinnocentrerad vård; Partnerskap; Språkliga barriärer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Antalet immigrerade kvinnor i Sverige har ökat de senaste åren vilket utmanar barnmorskor i arbetet präglat av språkliga och kulturella barriärer. Dessa barriärer är för immigrerade kvinnor riskfaktorer för ojämlik vård samt högre morbiditet och mortalitet. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda personer med intellektuellfunktionsnedsättning. : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Emma Swensson; [2024]
    Nyckelord :Intellectual Disability; care; nurses’ experience; nursing; person - centered care; Intellektuell funktionsnedsättning; omvårdnad; personcentrerad vård; sjuksköterskors erfarenheter; vård;

    Sammanfattning : Background: People with Intellectual Disability (ID) run an increased risk of suffering from illness. Research has confirmed that people with intellectual disabilities are at greater risk than the rest of the population to being offered lower quality of care. LÄS MER

  4. 4. Evaluation of Swedish daylight regulations in university building - Validation and applicability

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Cédric Berthou; [2024]
    Nyckelord :Daylight; Sweden; University building; modelling; Grasshopper; building performance simulation; Dagsljus; svenska föreskrifter; universitetsbyggnad; 3D-modellering; Grasshopper;

    Sammanfattning : Daylight availability in buildings faces numerous challenges in a world where energy efficiency,thermal comfort, and sustainability take center stage. Daylight is well-known for its role in reducingartificial lighting consumption and enhancing the well-being and performance of building occupants. LÄS MER

  5. 5. Praktiska digitala medium i historieundervisningen : En översikt av forskning om hur digitalt game-based learning kan användas för att förbättra elevernas kunskap om historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dennis Gullstrand; Erik Lund; [2024]
    Nyckelord :history; history didactics; history education; didactics; practical; game based learning; game; games; digital; computer; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; high school; historia; historiedidaktik; historieundervisning; undervisning; didaktik; praktiskt; game based learning; spel; digital; digitala; dator; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; gymnasie; gymnasiet; högstadium; högstadiet; grundskola;

    Sammanfattning : The traditional history educational methods mainly consists of and are focused on memory, reading, repetition and writing skills, however this paper aims to give an overview of research regarding “Game-based learning”, it’s uses in education of history, and if it can be used as a way to complement the traditional education and give history teachers the tools to make their teaching more diverse. Useful materials were found in the databases: EBSCO, IEEE Xplore och Science Direct. LÄS MER