Sökning: "resultat samtalsintervju"
Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden resultat samtalsintervju.
1. Komma till tals och komma till lyssnande : Lyssnande i språkutvecklande arbetssätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Ambitionen med föreliggande uppsats är att bidra till att medvetandegöra och väcka diskussion om lyssnandet som en del av elevers språkutveckling. Att skriva, läsa och tala ses ofta som självklara delar av språklig utveckling medan talandets receptionsaspekt, att lyssna, är mindre utforskat i svensk skolkontext. LÄS MER
2. Att undervisa de yngsta barnen i förskolan i matematik : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syftet att bidra med kunskap om hur förskollärare undervisar de yngsta barnen i matematik i förskolan. Syftet konkretiseras med två forskningsfrågor. Samtalsintervju i form av semistrukturerade intervjuer har genomförts med sex förskollärare från olika kommuner i Sverige. LÄS MER
3. “ Folk vill vara alfa här“ -Maskulinitet, utanförskap och etnicitet som drivkraft till ett kriminellt betende i det segregerade området Högaborg
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : I denna uppsats används berättelser från individer i segregerade områden som haft kopplingar till kriminella nätverk för att studera vilka upplevelser de anser vara kärnpunkten till en kriminell karriär. Min metodologiska tillvägagångssätt baseras på en semistrukturerad samtalsintervju. LÄS MER
4. "Kan jag också vara med?" : En kvalitativ studie om förskollärare och barnskötares arbete för en inkluderande verksamhet med barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I förskolan är det förskollärarnas och barnskötarnas uppgift att skapa en inkluderande verksamhet för samtliga barn i barngruppen samt att se till att alla barn i förskolan får sina behov tillgodosedda. Har förskollärare och barnskötare tillräcklig kompetens kring barn i behov av särskilt stöd och inkludering? Syftet med denna studie är att undersöka förskollärare och barnskötares arbete för en inkluderande verksamhet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER
5. Varför slöjd? En kvalitativ studie om hur slöjdlärare förmedlar skolämnets syfte för sina elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att öka förståelsen för hur slöjdämnets syfte kan förmedlas till elever. Skolverkets nationella utvärderingar har tidigare påtalat elevers brist på förståelse för slöjdämnets syfte och därför anses examensarbetets fråga relevant. LÄS MER