Sökning: "retorisk arena"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden retorisk arena.

  1. 1. Konsten att (inte) göra en pudel - En kvalitativ fallstudie om kriskommunikation & förtroende

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Elin Passchier; Julia Aspevall; [2021]
    Nyckelord :kriskommunikation; dubbelkris; andraordningsrisk; myndigheter; retorisk arena; framing; Facebook; offentlig verksamhet; förtroende; pandemi; crisis communication; double crisis; institutional risk; government; rhetorical arena; public sector; public trust; pandemic; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien har som syfte att bidra till en nyanserad bild av kriskommunikation som en komplex företeelse genom att undersöka dynamiken i en dubbelkris ur ett flerstämmigt perspektiv. Forskningsfrågorna är centrerade kring hur dynamiken mellan de mest framträdande rösterna i en dubbelkris ter sig och vad en dubbelkris kan ha för implikationer på en myndighets förtroende. LÄS MER

  2. 2. Initialskedet av en pandemi – Media och myndigheters initiala kommunikation under Coronakrisen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jonatan Jensen; Fabian Fehrm; [2021]
    Nyckelord :The Rhetorical Arena Theory; pandemic; Covid-19; coronavirus; actors; media; authorities; crisis communication; communication content; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie har utforskat kvällspress (Expressen och Aftonbladet) och myndigheters (Folkhälsomyndigheten och Regeringen) strategiska kommunikation under coronapandemins inledande fas i Sverige och analyserat detta dels baserat på kriskommunikationsteori, dels dagordningsteori med gestaltningsteori och teorin om den retoriska arenan. För att kunna genomföra en Retorisk Arena-analys på materialet inkluderades även enskilda kommentarer kring varje artikel som publicerats via sociala medier där syftet var att få fram hur debatten, diskussionen och den retoriska arenan fungerat. LÄS MER

  3. 3. NYHETSPERSPEKTIV I KRISEN - En studie om nyhetsvärdering i Public Service-medier under Coronakrisen 2020

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Adam Agerbrink; Mathilda Ohlsson Larsson; [2020-06-25]
    Nyckelord :Public service; nyhetsvärdering; meningsskapande; Sveriges Television; Sveriges Radio; perspektiv; Coronakrisen;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att studera om, och i så fall hur, nyhetsperspektiven frånsvensk public service förändras under en längre krissituation.Teori: Teorierna framing , agenda setting , meningsskapande,retorisk arena och nyhetsvärdering har använts i studien. LÄS MER

  4. 4. “Den största boven och förgriparen i det här är TV4-ledningen” - En kvalitativ studie om TV4s kriskommunikation under Martin Timell-krisen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Moa Luhnevåg; Sofie Paulsson; [2019-02-07]
    Nyckelord :Kriskommunikation; kriskommunikationsstrategi; TV4;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka vilka strategier TV4 använt sig av i sin kriskommunikation i samband med att en medarbetare anklagats för sexuella trakasserier.Teori: Situational Crisis Communication Theory, Retorisk ArenaMetod: Textanalytisk metodMaterial: 13 texter publicerade mellan den 13 oktober 2017 och 23 november 2017 undersöks. LÄS MER

  5. 5. Ateljén i förskolan som en arena för barns inflytande : En kvalitativ studie med utgångspunkt i pedagogers samtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Broe; Maria Olsson; [2016]
    Nyckelord :barns inflytande; förskola; pedagog; ateljé; skapande; initiativ; kommunikation; fokusgrupp; resurs; kreativitet;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet fokuserar på barns initiativ till inflytande i förskolans ateljé. Syftet är att studera hur pedagoger i förskolans verksamhet talar om villkor för barns inflytande i den egna verksamhetens ateljé. LÄS MER