Sökning: "school of culture and music"

Visar resultat 16 - 20 av 89 uppsatser innehållade orden school of culture and music.

  1. 16. ”Ja det är en riktig jävla motivation!” : En fenomenologisk intervjustudie om motivation till ensemblespel på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Elin Olsson; [2020]
    Nyckelord :motivation; ensemble playing; cultural school; student perspective; phenomenology; focus groups; motivation; ensemblespel; kulturskola; elevperspektiv; fenomenologi; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka motivationsfaktorer som elever i olika ensembler på kulturskolan erfar och om det skiljer sig något mellan fokusgrupperna. Bakgrundskapitlet belyser litteratur och tidigare forskning inom området motivation, instrumentalspel och gruppsykologi. LÄS MER

  2. 17. Musiklärares syften med individualisering : En tematisk analys av individualiseringsmetoder och dess syften

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Jonathan Bergendahl; [2020]
    Nyckelord :Individualization; Individuals adaption; Differentiation; Methods; Purposes of individualization; Individualisering; Individanpassning; Differentiering; Metoder; Individualiseringssyften;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska vilka individualiseringsmetoder musiklärare på gymnasiet och kultur- och musikskolan använder samt i vilket syfte de använder dem. Tidigare forskning berör individualisering, inre motivation och yttre motivation. Studien har individualisering- och differentieringsmodeller som utgångspunkt. LÄS MER

  3. 18. Pianospel – Det roligaste som finns? En enkätstudie om kulturskoleelevers syn på sin pianoundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Vestman; [2020]
    Nyckelord :inre drivkraft; kognitiv självständighet; kulturskolan; lektionsinnehåll; musikpedagogik; pianospel; pianoundervisning; prioritetsordning; utbildningsvetenskap; yttre motivation; internal driving force; cognitive autonomy; culture school; educational science; lesson content; music education; piano playing; piano teaching; priority order; external motivation; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Huvuddelen av alla pianoelever slutar spela inom 3 år på kulturskolan. Varför är frånfallet så stort och vad kan man göra för att förhindra det? Tidigare forskning visar bland annat att popmusik är den genre pianoeleverna helst vill spela och att det är viktigt att eleverna känner att de utvecklas och upplever en känsla av kompetens för att vilja fortsätta spela. LÄS MER

  4. 19. Musik i samhällets tjänst – en studie av El Sistema Malmö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ida Knutsson; [2020]
    Nyckelord :Dokumentanalys; El Sistema; instrumentalundervisning; kritisk realism; Malmö Kulturskola; musikundervisning; kulturpolitik; critical realism; document analysis; instrumental education; Malmö school of Arts; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyze how the music educational program El Sistema at the Malmö School of Arts is portrayed in media outlets and in official documents (20112017). This is done through a critical ideology analysis of main strategy-documents produced by key actors, as well as a theoretical framework constructed from critical theory concerning ideology. LÄS MER

  5. 20. Jazz eller klassisk undervisning? : En jämförande studie om betydelsen av slagverkslärares genreinriktning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Viktor Kannisto; [2020]
    Nyckelord :genre; comparative study; interview; percussion teachers; the Swedish music and culture school; pedagogic choices; socio-cultural perspective; prompts; genre; jämförande studie; intervju; slagverkslärare; musik- och kulturskola; pedagogiska val; sociokulturellt perspektiv; prompts;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om, och i så fall hur, utbildade slagverkslärare anser att deras olika genreinriktningar påverkar deras undervisning med elever på musik- och kulturskola. Studien syftar även till att undersöka om, och i så fall vilka, andra faktorer dessa lärare anser kan påverka deras undervisning. LÄS MER