Sökning: "school of culture and music"
Visar resultat 16 - 20 av 89 uppsatser innehållade orden school of culture and music.
16. ”Ja det är en riktig jävla motivation!” : En fenomenologisk intervjustudie om motivation till ensemblespel på kulturskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka motivationsfaktorer som elever i olika ensembler på kulturskolan erfar och om det skiljer sig något mellan fokusgrupperna. Bakgrundskapitlet belyser litteratur och tidigare forskning inom området motivation, instrumentalspel och gruppsykologi. LÄS MER
17. Musiklärares syften med individualisering : En tematisk analys av individualiseringsmetoder och dess syften
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska vilka individualiseringsmetoder musiklärare på gymnasiet och kultur- och musikskolan använder samt i vilket syfte de använder dem. Tidigare forskning berör individualisering, inre motivation och yttre motivation. Studien har individualisering- och differentieringsmodeller som utgångspunkt. LÄS MER
18. Pianospel – Det roligaste som finns? En enkätstudie om kulturskoleelevers syn på sin pianoundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Huvuddelen av alla pianoelever slutar spela inom 3 år på kulturskolan. Varför är frånfallet så stort och vad kan man göra för att förhindra det? Tidigare forskning visar bland annat att popmusik är den genre pianoeleverna helst vill spela och att det är viktigt att eleverna känner att de utvecklas och upplever en känsla av kompetens för att vilja fortsätta spela. LÄS MER
19. Musik i samhällets tjänst – en studie av El Sistema Malmö
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : The aim of this study is to analyze how the music educational program El Sistema at the Malmö School of Arts is portrayed in media outlets and in official documents (20112017). This is done through a critical ideology analysis of main strategy-documents produced by key actors, as well as a theoretical framework constructed from critical theory concerning ideology. LÄS MER
20. Jazz eller klassisk undervisning? : En jämförande studie om betydelsen av slagverkslärares genreinriktning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om, och i så fall hur, utbildade slagverkslärare anser att deras olika genreinriktningar påverkar deras undervisning med elever på musik- och kulturskola. Studien syftar även till att undersöka om, och i så fall vilka, andra faktorer dessa lärare anser kan påverka deras undervisning. LÄS MER