Sökning: "science center i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden science center i undervisningen.

  1. 1. Musik i hela skolan: En kvalitativ intervjustudie om lärares förutsättningar inom fritidshem och grundskola att samverka i musik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Emil Miranda Holmgren; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Förutsättningar för Samverkan; Grundskola; Musikundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Elementary school; Leisure-time center; Music education; Prerequisites for cooperation; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : In this study, I have come to investigate the interaction between the leisure-time center and the school’s music education. The purpose of the study is to identify the prerequisites that schools and leisure-time centers have for cooperation with music, as well as investigating the possibilities and obstacles of music teachers and leisure-time teachers in cooperation with music. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar för flerspråkiga elever i NO-undervisningen och hur utmaningarna kan motverkas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emmelie Evald Thari; Senida Mehmeti; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; majoritetsspråk; minoritetsspråk; skolspråk; translanguaging; vardagsspråk;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka vilka svårigheter som är vanligt förekommande för flerspråkiga elever i NO-undervisningen och hur undervisningen kan utformas för att motverka dessa svårigheter. För att ta reda på detta har internationella och svenska studier analyserats för att se vad de gemensamt visar är de största utmaningarna och hur de kan motverkas. LÄS MER

  3. 3. Är det på riktigt, så blir det viktigt : Undervisningsdesign för relevans i teknikkurs för årskurs 7, och elevernas respons på resultatet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Karin Berggren; [2020]
    Nyckelord :pedagogik; relevans; motivation; teknik; programmering; årskurs 7; Keller’s ARCS-model for motivational design;

    Sammanfattning : Våren 2020 genomförde pedagoger från 2047 Science Center (2047) undervisning i teknik i grundskolor i Falu Kommun. Ämnet för insatsen var automatisering, programmering och dess påverkan på individ och samhälle och riktades till elever i årskurs 7. LÄS MER

  4. 4. Digitala resurser för elevers lärande : Lärares didaktiska arbete med digitala resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Paul Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Teacher science; Teacher research; PCK; TPACK; TPACK in situ; Digital competence; Didactics; Subject didactics; Social science; Civics.; Lärarforskning; PCK; TPACK; TPACK in situ; Digital kompetens; Didaktik; Allmändidaktik; Ämnesdidaktik; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : This research has as its primary goal find out through the teachers’ point of view how subject and digital competence can be achieved in social science classes in the Swedish upper secondary school. This research raises thereby two separate competences. LÄS MER

  5. 5. ”Man ska vara nyfiken” Lärares syn på elevers frågor i den naturvetenskapliga undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Andersson; Rebecca Nilsson; [2015]
    Nyckelord :students; questioning; teaching; learning; student’s generated questions; focus groups;

    Sammanfattning : Abstract Students' questions play an important role in both teaching and learning science. However, in a traditional classroom, the teacher is the center of attention and poses questions to which students answer. The students seldom ask questions to which the teacher responds. LÄS MER