Sökning: "semiotisk bildanalys konst"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden semiotisk bildanalys konst.
1. En undersökning av kokboksomslag från 1990-tal till 2020-tal
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Cookbooks, cover design, discourse, graphic design, semiotic analysis, visual analysis .... LÄS MER
2. Konsten att vänta : En studie om hur konst i väntrum kan påverka patienters hälsa
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : FN:s globala mål nr 3 handlar om god hälsa och välbefinnande, inom detmålet ryms dagens problematik med psykisk ohälsa, ett samhällsproblemsom många lider av. Under 2018 svarade 17% i åldrarna 18-64 år att de ledav nedsatt psykiskt välbefinnande. LÄS MER
3. BDSM-nallar är lyx : En semiotisk analys av Balenciagas kampanj
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : This research's purpose is to examine how luxury brands uses provocation as a tool in their campaigns to attract attention and costumers. The luxury brand that is being analysed is Balenciaga, and their campaign gift collection. This is done by a qualitative, semiotic pictureanalysis. LÄS MER
4. FINISH HEN! : En kvalitativ semiotisk analys av Mortal Kombats genusporträttering
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Denna analys undersöker representationen av genus i en våldsam spelkontext i fightingspel-serien Mortal Kombat, med fokus på spel 9, 10 och 11. Genom en semiotisk bildanalys med fokus på utvalda karaktärers visuella design och förändring framkommer teman i deras relation med genus. LÄS MER
5. Vad kan kamerans perspektiv och illustrationens komposition ha för effekt för hur karaktären från League of legends är iscensatt? : Vad kameravinklar kan uttrycka i film och bild berättande
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Uppsatsen analyserar kameravinklar i förhållande till illustrationer som finns i ett onlinespel. Diskussion förs kring fyra bilder. Detta görs utifrån en bildanalys med inslag av semiotisk analys. Undersökningen kunde inte visa på om kameravinklar i sig själva kan uttrycka visuellt berättande eller ej. LÄS MER