Sökning: "speciallärare utvecklingsstörning"

Visar resultat 11 - 15 av 50 uppsatser innehållade orden speciallärare utvecklingsstörning.

  1. 11. Att arbeta inkluderande : inkluderande möjligheter som skapar delaktighet för två elever i grundskolan som läser enligt grundsärskolans kursplan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Carlsson; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; individual adaptation; participation; special education; success factors; syllabus; Delaktighet; framgångsfaktorer; individanpassning; inkludering; kursplan; särskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka arbetet som klasslärare, speciallärare och elevassistenter gör för att skapa delaktighet och inkludering för två elever som går på två olika grundskolor och läser enligt grundsärskolans kursplan båda med intellektuell funktionsnedsättning och språkstörning och den ena eleven har även autism.   Med stöd av observationer och intervjuer har lärmiljöns möjlighet för att främja elevernas delaktighet och möjlighet till inkludering utforskats samt vilka framgångsfaktorer klasslärare, elevassistenter och speciallärare beskriver som gynnsamma för inkludering av elever som studerar enligt grundsärskolans kursplan. LÄS MER

  2. 12. En unik samtalskarta : En fallstudie om delaktighet i undervisning och kunskapsbedömning på en gymnasiesärskolas individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Xiaoyu Wang; [2019]
    Nyckelord :individual program in special needs upper secondary school; AAC; communication; participation; formative assessment; central content of the syllabus; required knowledge level; Gymnasiesärskolans individuella program; AKK; kommunikation; delaktighet; formativbedömning; centrala innehåll i kursplanen; kunskapskravs nivå;

    Sammanfattning : Elevers delaktighet och förmågan att kunna kommunicera är två grundläggande faktorer som kan påverka elevers framtid. För att elever med olika kommunikationsformer ska kunna vara delaktiga i sin lärprocess krävs att det finns tillgång till varierande kommunikationssätt. LÄS MER

  3. 13. Speciallärares och elevassistenters uppfattningar av pedagogiska begrepp utifrån sin profession i en gymnasiesärskola

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anette Ringnér; [2019]
    Nyckelord :Consensus; Collaboration; Learning; Special teacher; Teaching; Teacher assistant; Retardation; Elevassistent; Lärande; Samarbete; Samsyn; Speciallärare; Undervisning; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Building upon the genuine interest regarding consensus about the learning-process, the pur-pose of this study is to examine special teachers´ and teacher-assistants´ vision regarding their teaching in a Swedish upper secondary school for pupils with learning disabilities, focusing on their own priorities within their profession. Based on my own experiences as a teacher-assistant and a special teacher in the Swedish compulsory school and upper secondary school for pupils with learning disabilities,The ambition is to be able to draw conclusions from the study's focus groups and how the pro-fessionals discuss different concepts that form the basis of the present study. LÄS MER

  4. 14. ”Det är därför man går här, vi har ju problem allihop i klassen” : En livsberättelse om två grundsärskoleelevers erfarenheter från sin skoltid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Monia Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Relationships; Special School; Developmental Disabilities; Treatment; Experiences; Relationer; Grundsärskola; Utvecklingsstörning; Bemötande; Erfarenheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i två grundsärskoleelevers erfarenheter av hur de har blivit bemötta i skolan. Studien är gjort utifrån forskningsansatsen livsberättelse för att på bästa sätt ge studiens informanters röster mest rättvisa. LÄS MER

  5. 15. Övergång förskola-grundsärskola : samverkan mellan förskola och grundsärskola med sikte på kommunikation och samspel.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Andersson Andersson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; grundsärskola; övergång; samverkan; utvecklingsstörning; stöd; anpassningar; kommunikation; samspel; lärmiljö; delaktighet och inkludering;

    Sammanfattning : Studien har behandlat hur förskollärare och speciallärare (inriktning utvecklingsstörning) arbetar för att utveckla kommunikation och samspel för barn/elever med utvecklingsstörning i respektive verksamhet och hur de i övergången mellan skolformerna upplever och arbetar för att barnet/eleven ska få med sig färdigheter inom kommunikation och samspel och utveckla dem i grundsärskolan. Syfte: Utifrån förskollärares och speciallärares redogörelser finna implikationer för hur samverkan och samarbetet mellan skolformerna skulle kunna utvecklas i övergången förskola-grundsärskola för att barnet/eleven ska kunna utvecklas så långt som möjligt i kommunikation och samspel. LÄS MER