Sökning: "specialpedagogs upplevelser"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden specialpedagogs upplevelser.

  1. 1. Hur ska det gå? Hen är ju 3 år yngre. Särskilt begåvade elevers och en specialpedagogs upplevelser av acceleration ur ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lena Stoll Carmryd; [2024-02-05]
    Nyckelord :särskild begåvning; särbegåvad; acceleration; specialpedagog;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om de elever och studenter som ligger runt de 15 % som är över normalfördelningskurvan begåvningsmässig, elever och studenter som jag benämner särskilt begåvade. De är elever som har rätt till specialpedagogisk hjälp enligt Skollag och styrdokument men inte alltid får det. LÄS MER

  2. 2. Transspråkande förhållningssätt i undervisning : en studie utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna-Lena Petersson; Pernilla Kristensson; [2021]
    Nyckelord :Identity; intercultural pedagogical perspective; multilingualism; social justice; social practice; socio-cultural perspectives; translanguaging; Flerspråkighet; identitet; interkulturellt pedagogiskt perspektiv; social praktik; social rättvisa; sociokulturella perspektiv; transspråkande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om några grundskollärares och en specialpedagogs upplevelser av och syn på språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med särskilt fokus på transspråkande förhållningssätt. Studiens syfte är också att bidra med kunskap om speciallärarens roll i arbetet med att främja transspråkande i undervisningen för elever i behov av språkligt stöd. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer i undervisningspraktiken : Elevers, specialpedagog och speciallärares upplevelser av framgångsrikt stöd för elever på högstadiet som befinner sig i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Åkerberg; [2018]
    Nyckelord :Success factors; phenomenology; reading and writing difficulties; dyslexia; pupils experiences; special educators experiences; special needs teachers experiences; elementary school; high school; support; methods; teaching; tools; strategies; motivation; self-determination; important people; framgångsfaktorer; läs- och skrivsvårigheter; fenomenologi; elevers upplevelser; specialpedagogs upplevelser; speciallärares upplevelser; dyslexi; grundskola; högstadium; stöd; metoder; undervisning; verktyg; strategier; motivation; självbestämmande; betydelsefulla personer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att bidra med förståelse gällande vad elever på högstadiet med verifierade läs- och skrivsvårigheter, samt specialpedagoger och speciallärare, vilka är verksamma i samma årskurser, upplever vara framgångsfaktorer i undervisningspraktiken. Undersökningen utgår från en fenomenologisk teori och metod, vilket innebär att det är elevers, specialpedagogs och speciallärares upplevelser av fenomenet framgångsfaktorer som fokuseras. LÄS MER

  4. 4. ”Jag tycker inte om skolan men jag tycker om människorna” Ett sociokulturellt raster på högstadieelevers berättelser om sin skolgång och vad som påverkar deras lärande.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lena Gilbertsson; Malin Leijon; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Sociokulturell teori, kommunikation, feedback, diskurs, matematik, fokusgrupper, artefakter, högstadieelever, upplevelser AbstractSyfte: Det övergripande syftet med vår undersökning var att ta reda på hur synen på skolan och kunskap beskrevs i en grupp elever i år nio. Vi ville ta reda på hur eleverna har upplevt sitt möte med olika delar av skolan i allmänhet och med matematikämnet i synnerhet. LÄS MER

  5. 5. Hur upplevs handledning i skolan? En studie om hur handledning upplevs av handledare och de som handleds i skolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ewa Jakob; [2017]
    Nyckelord :Handledning; förstelärare; specialpedagog; organisationsförändring; karriärsteg;

    Sammanfattning : Sammanfattning Jakob Ewa (2017), Hur upplevs handledning? En studie om hur handledning upplevs av handledare och de som handleds i skolan. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER