Sökning: "symbolisk interaktionism Erving Goffman"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden symbolisk interaktionism Erving Goffman.

  1. 1. Kvinnligt chefskap och motstånd : En kvalitativ studie om skillnader mellan kvinno- och mansdominerade organisationer.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Felicia Hedberg; [2023]
    Nyckelord :woman; leadership; gender; resistance; kvinna; chefskap; kön; motstånd;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om kvinnors chefskap och motstånd som de upplevt i kvinno- och mansdominerade organisationer i Sverige. Undersökningen omfattar sammanlagt fem kvinnliga chefer. Där tre kommer från kvinnodominerade organisationer och där två kommer från mansdominerade organisationer. LÄS MER

  2. 2. Utlandsadopterad i Sverige : En etnologisk studie av hur utlandsadopterades identiteter skapas och uttrycks genom sociala interaktioner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Thi-Sofie Breding; [2021]
    Nyckelord :adoption; belonging; ethnography; ethnology; exclusion; Goffman; identity; international adoption; stigma; symbolic interactionism; Sweden; whiteness; adoption; gemenskap; etnografi; etnologi; utanförskap; Goffman; identitet; internationell adoption; stigma; symbolisk interaktionism; Sverige; vithet;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to study how internationally adopted people of colours’ national identifications are created in interaction with other people outside of their closest social networks of people, and how this can affect their feelings of social belonging and exclusion. This is accomplished by examining qualitative ethnographic interviews through social constructivist theories and concepts such as Erving Goffman’s symbolic interactionism and theories behind national identifications. LÄS MER

  3. 3. Social interaktion vid distansstudier på gymnasienivå - en kvalitativ studie om interaktion mellan lärare och elev

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Maria Hovold; [2020]
    Nyckelord :Distansstudier; distansundervisning; relationer; roller; social interaktion.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Författare: Maria Hovold Titel: Social interaktion vid distansstudier på gymnasienivå - en kvalitativ studie om interaktion mellan lärare och elev Kandidatuppsats: SOCK05, 15 hp Internet Vårterminen 2020 Handledare: Margareta Nilsson-Lindström Sociologiska institutionen, vårterminen 2020 Syftet med denna uppsats är att bidra till förståelsen av hur den sociala interaktionen fungerar för personer som studerar eller undervisar i gymnasiekurser på distans. Uppsatsen behandlar lärare och elevers relationer och roller och hur dessa ser ut då all interaktion sker på distans. LÄS MER

  4. 4. Att vara blyg i en värld som premierar social utåtriktning : En kvalitativ intervjustudie om unga vuxnas upplevelse och hantering av blyghet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Nora Zerzour; Ellica Tengnér; [2019]
    Nyckelord :Blyghet; unga vuxna; socialpsykologi;

    Sammanfattning : Blyghet har sedan länge ansetts vara ett statiskt personlighetsdrag som bör botas. I och med den senare socialpsykologiska forskningen inom området har en alltmer mångfacetterad bild etablerats som betonar de interaktionella processerna bakom fenomenet. LÄS MER

  5. 5. Lek och sociala relationer på fritidshemmet : En studie om pedagogers roll och syn på barns relationsskapande i leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Patrik Johansson; Rikard Johansson; [2017]
    Nyckelord :children; social relationships; play; free play; adult-conducted play; pedagogues; extended school; symbolic interactionism; Goffman; barn; sociala relationer; lek; fri lek; styrd lek; pedagoger; fritidshem; symbolisk interaktionism; Goffman;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute knowledge about how a few pedagogues apprehend playing’s opportunities to create social relationships between children. The purpose is also to contribute knowledge about how a few pedagogues apprehend their role in children’s relationship work in playing. LÄS MER