Sökning: "upper secondary schools for pupils with intellectual disability"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden upper secondary schools for pupils with intellectual disability.

  1. 1. Lärares upplevelse av bedömning och betyg i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Rixman; Yvette Tholander; [2020]
    Nyckelord :Assessment; grades; dilemma perspective; primary school; upper secondary ´school; intellectual disability; compensatory perspective; critical perspective; Bedömning; betyg; dilemmaperspektiv; grundsärskola; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kompensatoriska perspektivet; kritiska perspektivet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva en grupp lärare i grundsärskolan och gymnasiesärskolan och deras upplevelser kring betyg och betygssättning, likvärdig bedömning samt om läroplanen upplevs anpassad för denna elevgrupp. I insamling av empirin har ett kvalitativt arbetssätt använts i form av semistrukturerade intervjuer med sju respondenter. LÄS MER

  2. 2. Övergång från särskola till daglig verksamhet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Heléne Ivarsson; [2020]
    Nyckelord :Action plan; daily activities; individual program; intellectual disability; transition; upper secondary school;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate the transition from the upper secondary school's individual programs to daily activities in a municipality. The study is based on interviews of five people, one APL manager, two mentors at the school and two from the staff from daily activities. LÄS MER

  3. 3. Mellan gymnasiesärskolan och framtiden som vuxen : En kritisk studie av gymnasiesärskolans utbildningsinsatser för att utveckla elevers självständighet och delaktighet inför ett framtidan vuxenliv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Catrine Fröjd; [2019]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; lagen om stöd och service; gymnasiesärskolan; arbetsförlagt lärande; frigö;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to describe how staff at the upper secondary school's national pro- grams prepare their students for their upcoming adult life. What didactic and subject-related resources do they use in the process towards the pupils' independent adult life and how in- volved are the pupils in the transition to adulthood and future employment. LÄS MER

  4. 4. Låtskrivande och musik för alla : Inkludering och deltagande i musik och låtskriveri för elever i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats,

    Författare :Sonja Skibdahl; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; intellectual disability; KASAM; meaningfulness; the effect of music; the participation; the socio cultural theory; Delaktighet; inkludering; KASAM; kognitiv funktionsnedsättning; meningsfullhet; musikens betydelse; Sociokulturella teorin;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att, ur pedagogernas upplevelser, undersöka och beskriva låtskrivandets och musikens betydelse hos sextio elever inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan på sammanlagt fyra skolor i Sverige. Studien har fokuserat på hur samtliga elever kan göras delaktiga i låtskrivande, vilka färdigheter musik och låtskriveri kan bidra med för eleverna samt vilka svårigheter pedagoger kan stöta på när de jobbar med att inkludera samtliga elever i låtskrivandet. LÄS MER

  5. 5. ”Vi gör det för vår egen, elevens och för föräldrarnas skull” : Några lärares resonemang angående IUP i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie Gregemo; [2018]
    Nyckelord :IDP; function; intellectual disability; teachers’ reasoning; upper secondary schools for pupils with intellectual disability; curriculum theory; curriculum ideologies.; IUP; funktion; utvecklingsstörning; lärares resonemang; gymnasiesärskola; curriculum theory; undervisningsideologier.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how some teachers reason regarding the IDP in upper secondary school for pupils with intellectual disability. The chosen theory of the study is curriculum theory and the chosen method of the study is qualitative content analysis. LÄS MER