Sökning: "utvecklingspsykologi hos barn"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden utvecklingspsykologi hos barn.

  1. 1. En idrott för alla : Delaktighet och inkludering för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Susanna Grimaldi; [2024]
    Nyckelord :ADHD; autism; NPF; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; psykologi; system teori; barn; specialpedagogik; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Barn med NPF har en ökad risk för fysisk och psykisk ohälsa. Det har visat sig att fysisk aktivitet förebygger ohälsa och främjar social- och kognitiv utveckling. Forskning på området har dessvärre visat att barn med NPF slutar idrotta före tonåren i större utsträckning än neurotypiska barn. LÄS MER

  2. 2. Alltid redo att lyssna: : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Andersson; [2023]
    Nyckelord :Relationskompetens; statens institutionsstyrelse; SiS; placerade barn; skolsvårigheter;

    Sammanfattning : Andersson, Sara (2023). Alltid redo att lyssna: en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90h p. LÄS MER

  3. 3. Konst för alla? : Om bildkonst för olika utvecklingsmässiga eller kognitiva förutsättningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Konstvetenskap

    Författare :Elisabet Stensdotter; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to find out if and how people with different cognitive and developmental conditions than a neurotypical adult can experience visual art. I examine this question based on the case study of neurotypical children aged 0–2 years. The questions I ask are: 1. LÄS MER

  4. 4. Svenska domstolars analyskriterier av målsägande barns utsagor vid sexualbrott ur utsage- och utvecklingspsykologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Christer Fridolfsson; Caroline Askelon; [2018]
    Nyckelord :Testimony; developmental psychology; sexual crime; NJA; CBCA; Utsaga; utvecklingspsykologi; sexualbrott; NJA; CBCA;

    Sammanfattning : Få polisanmälda sexualbrott mot barn leder till åtal. Det kan bero på att barnets utsaga, vilken ofta är den huvudsakliga bevisningen, inte bedöms nå upp till rättens beviskrav. LÄS MER

  5. 5. Föräldraskap bakom skärmen - En intervjustudie med åtta småbarnsföräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Magnus Anlander; Åsa Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :relationship building; developmental psychology; tablet; smartphone; screen use; parenting; parents of young children; qualitative approach; thematic analysis; föräldraskap; småbarnsföräldrar; skärmanvändande; surfplatta; utvecklingspsykologi; relationsskapande; kvalitativ ansats; tematisk analys; Medicine and Health Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to gain a greater understanding of the usage of interactive screens by parents of young children, whilst interacting with their children; what role does the usage of interactive screens play for the individual and how does the usage affect the relationship between parent and child. Semi-structured interviews were conducted with eight parents of young children who rarely, occasionally or often used interactive screens. LÄS MER