Sökning: "våld förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden våld förskola.

  1. 1. Anmälningsplikt i förskolan : Pedagogers erfarenheter av hur information om anmälningsplikten, gällande orosanmälningar, i förskolan kan skapa mer tillitsfulla relationer till vårdnadshavare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :hanna andersson; Camilla Larandsson; [2023]
    Nyckelord :Child abuse; Cooperation; Obligation to report; Preschool; Relationship; Anmälningsplikt; Barnmisshandel; Förskola; Relationer; Samverkan;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers experiences of how information about the obligation to report, regarding reports of concern, affects the relationship between teachers and guardians. The method in this study is semi-structured qualitative interviews where ten active teachers were interviewed, both preschool teachers and childcare workers. LÄS MER

  2. 2. Barn och byråkratins gränser : En studie om socialarbetares erfarenheter av hedersrelaterat våld och förtryck

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Therese Johansson; Camilla Andersson; [2022]
    Nyckelord :honor violence; oppression; child rights; social work; hedersvåld; förtryck; barnrätt; socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en inblick i och förståelse för hur socialarbetare upplever arbetet med barn som är utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck (HRV). Vi har genomfört en kvalitativ undersökning med sex semistrukturerade intervjuer av socialarbetare från olika delar av Sverige. LÄS MER

  3. 3. Covid-19 – ett ingenmansland för förskolebarn i utsatthet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Frida Andersson; Hannah Svanteman; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; absent preschool children; notification obligation; report of concern; social services; Covid-19; frånvarande förskolebarn; anmälningsplikt; orosanmälan; socialtjänst;

    Sammanfattning : Forskning visar att risken för våld och utsatthet i hemmet för barn ökar som en konsekvens av ”nedstängningar” under våren 2020 i samband med covid-19. Personal vid förskola och socialtjänst mister insyn i förskolebarns liv när vårdnadshavare håller barn hemma. LÄS MER

  4. 4. Trygghet och demokrati – den goda förskolebarndomens kärna? : Dominerande diskurser och interdiskursiva mönster i förskolors plan mot kränkande behandling

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Sjövall; [2021]
    Nyckelord :Kränkande behandling; mobbning; våld; kritisk diskursanalys; diskurs; förskola; barndom; demokrati; trygghet; förskolebarndom;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och kritiskt granska förskolors plan mot kränkande behandling med fokus på dominerande diskurser och interdiskursiva mönster i formuleringarna kring arbetet mot kränkande behandling. Det empiriska materialet består av förskolors plan mot kränkande behandling samt övergripande nationella policydokument. LÄS MER

  5. 5. MED BARNETS BÄSTA I FOKUS : En studie om hedersrelaterad problematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofi Lundin; [2020]
    Nyckelord :Hedersrelaterat våld och förtryck; hedersrelaterad problematik; Varningssignaler; Förskola; Värdekonflikt; Normer;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie handlar om en socialsekreterares och två förskollärares, kunskaper om och erfarenheter av, hedersrelaterad problematik i förskolans verksamhet. Bakgrunden visar att det finns en kunskapslucka om ämnet i relation till förskolan. Däremot finns det desto mer forskning i relation till skolan. LÄS MER