Sökning: "why CSR is important"
Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden why CSR is important.
1. Hållbarhetsrapporten: Tillräcklig eller bristfällig? : En kvalitativ studie om hållbarhetsrapportens tillräcklighet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : Thinking sustainably is becoming increasingly important among companies. Today, there are demands from both stakeholders and the law to conduct sustainable operations. Companies have a social and ethical responsibility to achieve competitive advantage and a good corporate reputation. LÄS MER
2. Bolagsstyrning, hållbarhetsredovisning och skatteplanering: En studie över 465 europeiska bolag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Företagens sociala ansvarstagande i samhället diskuteras flitigt och frågan om CSR har blivit en viktig fråga för företag och dess intressenter. Detta har fått en vidare effekt genom att företagens ansvar gentemot samhället och miljön riktat fokus på företagens betalda skatt som del i dess ansvar. LÄS MER
3. Hållbarhetsredovisning som krav för mikro-, små- och medelstora företag
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : What would a legal requirement for sustainability reporting mean for opportunities and difficulties for micro, small and medium-sized companies? Large companies are today covered by a legal requirement for sustainability accounting, so why are not all companies covered by the same accounting obligation regardless of size? It is of interest to study the underlying factors that can explain how such a legal requirement could affect smaller companies based on their size. The focus of this study has been to investigate what opportunities and difficulties a legal requirement for sustainability reporting could entail for micro, small and medium-sized companies. LÄS MER
4. Företagsvärderingars betydelse och övertygelse : En visuell retorisk analys av H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Studien analyserar H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar. Företagen verkar inom textilindustrin respektive transport- och fordonsindustrin och har genom åren fått kritik för sin negativa påverkan på hållbarhet. LÄS MER
5. Att styra hållbart genom pandemin : En studie om pandemins inverkan på integreringen av social och miljömässig hållbarhet i ekonomistyrningen
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Hållbarhet har fått en ökad betydelse i dagens samhälle och det blir allt viktigare för organisationer tar beslut som bidrar till en ökad nytta för samhället, både socialt och miljömässigt. Den pågående Covid-19 pandemin har medfört nya förutsättningar för företag och många har behövt tillta åtgärder för att anpassa sig till denna mer ostabila omgivning. LÄS MER