Sökning: "Arbetslivssociologi"
Visar resultat 6 - 10 av 70 uppsatser innehållade ordet Arbetslivssociologi.
6. Ökad jämställdhet genom ett kvinnligt nätverk? Om jämställdhetsarbete i ett företag i byggbranschen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : I denna uppsats belyser vi hur jämställdhetsarbete kan bedrivas inom en organisation genom att studera ett kvinnligt nätverk hos ett stort svenskt företag i byggbranschen. Syftet med vårt arbete är att bidra med en kritisk diskussion om nytta och funktion av praktiskt jämställdhetsarbete i en samtida arbetslivskontext. LÄS MER
7. Isomorfi i en ideell förening: kommersialismens vara eller icke vara i organisationen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Bryggeriet är en ideell förening som ingår i det civila samhället i och med att man tar ett tydligt socialt ansvar för framför allt ungdomar och deras fritidssysselsättning i Malmö. Föreningen är mitt uppe i en organisationsförändring till följd av en längtan efter stabilitet i organisationen men även en önskan om att hitta nya finansieringsalternativ till de bidrag man får från kommunen. LÄS MER
8. Employer Branding och Generation Y. Vilken betydelse har generationstillhörigheten för organisationers Employer Branding?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Bakgrund/Problem: I samband med generationsskiftet på arbetsmarknaden uppstår frågan hur arbetsgivarna ur ett rent strategiskt perspektiv kan ta ställning till Generation Y (födda under andra halvan av sjuttiotalet fram till ca år 2000) i arbetslivet. Generation Y verkar nämligen ha en förändrad syn jämfört med äldre generationer när det gäller hur man ser på arbetets roll i livet. LÄS MER
9. "Vem kan segla förutan vind?" - en kvalitativ studie om gatubarns livssituation i Delhi
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : This paper is about street children in Delhi and how they get through the day. The content is based on interviews with staff in different Non Governmental Organisations (NGO) in Delhi. The facts from the interviews are complemented with different researches about street children in general and not only about street children in Delhi. LÄS MER
10. Buzz marketing and the loss of authentic self: an investigation of the motivational structure of marketing in the personal sphere and its potential consequences on social relations.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : I begin my thesis by linking the rise of buzz marketing in recent years to general economic, medial and social developments in society, while mainly focusing on the shift from a modern to a post-modern pattern of production and consumption. I also point out the great symbolic significance that consumption has as a signifier of a personal identity in contemporary society. LÄS MER