Sökning: "Arbetslivssociologi"

Visar resultat 6 - 10 av 70 uppsatser innehållade ordet Arbetslivssociologi.

  1. 6. Ökad jämställdhet genom ett kvinnligt nätverk? Om jämställdhetsarbete i ett företag i byggbranschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Tomas Martling; Stina Widerstedt; [2009]
    Nyckelord :genus; jämställdhetsarbete; kvinnliga nätverk; kön; organisation; Gender studies; Genusvetenskap; Sociology; Sociologi; Sociology of labour; sociology of enterprise; Arbetslivssociologi; företagssociologi; Social Sciences; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I denna uppsats belyser vi hur jämställdhetsarbete kan bedrivas inom en organisation genom att studera ett kvinnligt nätverk hos ett stort svenskt företag i byggbranschen. Syftet med vårt arbete är att bidra med en kritisk diskussion om nytta och funktion av praktiskt jämställdhetsarbete i en samtida arbetslivskontext. LÄS MER

  2. 7. Isomorfi i en ideell förening: kommersialismens vara eller icke vara i organisationen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Jenny Masri; [2009]
    Nyckelord :Isomorfi; Ideella föreningar; Kommersialism; Civila samhället; Bryggeriet; Sociology of labour; sociology of enterprise; Arbetslivssociologi; företagssociologi; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Bryggeriet är en ideell förening som ingår i det civila samhället i och med att man tar ett tydligt socialt ansvar för framför allt ungdomar och deras fritidssysselsättning i Malmö. Föreningen är mitt uppe i en organisationsförändring till följd av en längtan efter stabilitet i organisationen men även en önskan om att hitta nya finansieringsalternativ till de bidrag man får från kommunen. LÄS MER

  3. 8. Employer Branding och Generation Y. Vilken betydelse har generationstillhörigheten för organisationers Employer Branding?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Josefin Larsson; [2008]
    Nyckelord :Generationstillhörighet; Employer Branding; Generation Y; Arbetsvärderingar; Branding; Sociology of labour; sociology of enterprise; Arbetslivssociologi; företagssociologi; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Bakgrund/Problem: I samband med generationsskiftet på arbetsmarknaden uppstår frågan hur arbetsgivarna ur ett rent strategiskt perspektiv kan ta ställning till Generation Y (födda under andra halvan av sjuttiotalet fram till ca år 2000) i arbetslivet. Generation Y verkar nämligen ha en förändrad syn jämfört med äldre generationer när det gäller hur man ser på arbetets roll i livet. LÄS MER

  4. 9. "Vem kan segla förutan vind?" - en kvalitativ studie om gatubarns livssituation i Delhi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Caroline Cronsby; Sofia Tunelid; [2008]
    Nyckelord :Street children; Working children; Delhi; India; Non Governmental Organisations; Social exclusion; Labelling; Stigma; Sociology of labour; sociology of enterprise; Arbetslivssociologi; företagssociologi; Social problems and welfare; national insurance; Sociala problem; social välfärd; socialförsäkring; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This paper is about street children in Delhi and how they get through the day. The content is based on interviews with staff in different Non Governmental Organisations (NGO) in Delhi. The facts from the interviews are complemented with different researches about street children in general and not only about street children in Delhi. LÄS MER

  5. 10. Buzz marketing and the loss of authentic self: an investigation of the motivational structure of marketing in the personal sphere and its potential consequences on social relations.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Peter Bengtsen; [2008]
    Nyckelord :Bourdieu; buzz marketing; Buzzador; cultural capital; friendship; Habermas; habitus; marketing; Marx; personal sphere; public sphere; surplus value; symbolic capital; viral marketing; word of mouth; Social and economic history; Ekonomisk och social historia; Social economics; Social ekonomi; Sociology; Sociologi; Sociology of labour; sociology of enterprise; Arbetslivssociologi; företagssociologi; Social structures; Sociala strukturer; History and Archaeology; Business and Economics; Social Sciences; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I begin my thesis by linking the rise of buzz marketing in recent years to general economic, medial and social developments in society, while mainly focusing on the shift from a modern to a post-modern pattern of production and consumption. I also point out the great symbolic significance that consumption has as a signifier of a personal identity in contemporary society. LÄS MER