Sökning: "EBITDA-marginal"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade ordet EBITDA-marginal.

  1. 6. Blir företag bättre med tiden? – En studie om hur företagsålder påverkar konkurrensfördelar inom IT-branschen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Smedmark; Daniel Åhré; Frida Mattsson; [2020]
    Nyckelord :IT-branschen; EBITDA-marginal; företagsålder; konkurrensfördelar; Business and Economics;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Examensarbetets titel: Blir företag bättre med tiden? – En studie om hur företagsålder påverkar konkurrensfördelar inom IT-branschen Seminariedatum: 2020–06–03 Ämne/kurs: FEKH19 Författare: Caroline Smedmark, Daniel Åhré & Frida Mattsson Handledare: Niklas L. Hallberg Nyckelord: IT-branschen, EBITDA-marginal, företagsålder, konkurrensfördelar Syfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida det går att påvisa ett samband mellan företagsålder och konkurrensfördelar inom IT-branschen. LÄS MER

  2. 7. En undersökning av lönsamheten i hållbara satsningar : En jämförande studie av nyckeltalen hos ISO 14001 certifierade företag och företag utan certifiering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Pernilla Rutberg; Johan Henricson; [2019]
    Nyckelord :nyckeltalsanalys; ISO 14001; hållbarhet; utveckling; företagsstyrning; ledarskap;

    Sammanfattning : In this study, we have used quantitative research method to investigate whether there is a relationship between climate initiatives and economic performance. The study compares Swedish companies within SNI 42:2 with environmental certification with those without environmental certification to see if there is a financial incentive for companies to work more environmentally based on an environmental certificate. LÄS MER

  3. 8. Expansion av e-handelsverksamhet i detaljhandeln : En studie om utmaningar och framgångsfaktorer

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Projekt, innovationer och entreprenörskap

    Författare :Nathalie Steen Lagerstam; [2016]
    Nyckelord :e-commerce; e-tail; e-com; ecom; expansion; growing; retail; Sweden; omni; omnichannel; profitability; success factors; challenges; seamless; customer focus; cost effectiveness; change management; cannibalism; cannibalization; retail channels; e-handel; e-handelsexpansion; utveckling av e-handel; omni; omnikanalhandel; omnichannel; detaljhandel; detaljhandelsmarknaden; detaljhandeln; e-tail; e-com; lönsamhet genom e-handel; framgångsfaktorer; utmaningar; praxis; metoder; lönsamhet; digitalisering; detaljhandelns framtid; Sverige; sömlös köpupplevelse; kundfokus; kostnadseffektivitet; motståndshantering; kannibalisering; integrering; försäljningskanaler; förändringsmotstånd;

    Sammanfattning : I vårt allt mer digitaliserade samhälle har internet fått en central roll, och har förändrat många aspekter i vårt vardagsliv. Ett av de områden som påverkats starkt av denna utveckling, är den svenska detaljhandelns e-handelsmarknad. LÄS MER

  4. 9. Efter sälj kommer solsken – eller? En empirisk studie av buyout-aktörers bestående värdeskapande i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Luczak; Karl Klackenberg; Carl-Johan Vilhelmsson; Marcus Österberg; [2015]
    Nyckelord :Kvantitativ studie.; Sverige; Överprestation; Buyout; Private Equity; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Författarna ämnar med denna studie att undersöka hur buyout-aktörers portföljbolag presterar efter avyttring. Studien ämnar utreda prestationen genom att studera finansiella nyckeltal kopplade till operativt värdeskapande. Metod: En kvantitativ metod i form av en eventstudie med deduktiv ansats. LÄS MER

  5. 10. Diskonteringsräntor - Ett opportunistiskt verktyg vid värdering av goodwill?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Gårdemyr; Christoffer Dahlvid; Johan Fridlund; [2014]
    Nyckelord :Diskonteringsränta; Goodwill; CAPM; WACC; Opportunism; Risk; EBITDA-marginal; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : Syfte: Det som uppsatsen vill klarlägga är hur företag sätter sina diskonteringsräntor, om det finns korrelation mellan bolagens verkliga resultat och/eller goodwillpostens relativa storlek och om detta beror på opportunistiskt tänkande i bestämmandet av denna ganska väsentliga parameter. Metod: Med syftet som utgångspunkt har en kvantitativ metod valts. LÄS MER