Sökning: "Kulturekonomi"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade ordet Kulturekonomi.

  1. 11. Kultur & Näringsliv : Samarbeten mellan fälten

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Andrea Balassa; Marika Johansson; [2011]
    Nyckelord :Kulturekonomi; Kultursponsring; Pierre Bourdieu; Kultur och Näringsliv; Samarbeten;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker de spänningar - i språk, förståelse och kultur - som uppstår mellan de ekonomiska och kulturella fälten för kulturaktören i ett sponsorsamarbete, med fokus på finansiering, genomförande och resultat. Flerfallsstudien baseras på djupintervjuer med sex kulturaktörer i Stockholm, vars inställning till och erfarenheter av näringslivssamarbeten skiljer sig åt. LÄS MER

  2. 12. (O)möjligt uppdrag? : - om redovisning som synliggörare av värdeskapande i verksamhet med offentligt uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Sundström; [2010]
    Nyckelord :Accounting; Intangible performance; non-financials; Arts management; Narratives; Redovisning; Icke-finansiella värden; Kulturekonomi; Teater;

    Sammanfattning : Uppsatsen gör en genomgripande kvalitativ analys av redovisningens roll i institutionsteatern, i två fallstudier, med fokus på synliggörande av värdeskapande. Syftet är att öka förståelse för redovisningens funktion vid styrning av verksamheter med icke-finansiella mål. LÄS MER

  3. 13. Med publiken för kulturen? : Medverkande kulturutbyte i fallet Riksteatern

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Simon Hansson; Elias Raam; [2008]
    Nyckelord :Ekonomi; kultur; konst kultur och ekonomi; KKE; kulturekonomi; Riksteatern; kulturinstitutioner; marknadsföring; teater; scenkonst; mervärde; medverkande; service management; relationsmarknadsföring; transaktionsmarknadsföring;

    Sammanfattning : Bakgrund: Globalisering och tekniska förändringar har gjort att nya kulturuttryck har vuxit fram och möjliggjorts genom exempelvis Internet. Dessa nya uttryck präglas av interaktion och deltagande. Institutionerna har traditionellt skapat värde genom presenterande kulturförmedling. LÄS MER

  4. 14. Med överlevnad som bonus : fria teatergruppers marknadsföringsstrategier

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Jessica Jäger; Freja Lindström; [2008]
    Nyckelord :Independent theater groups; audience; ticket revenue; attendance; bonus system; cultural policy; cultural economy; cultural management; arts management; value creation; relationship marketing; transaction marketing; long-term survival; marketing strategies; Fria teatergrupper; publik; biljettintäkter; publikantal; bonussystem; kulturpolitik; kulturekonomi; värdeskapande; relationsmarknadsföring; transaktionsmarknadsföring; långsiktig överlevnad; marknadsföringsstrategier;

    Sammanfattning : Background: The theater market has matured – supply now exceeds demand. Government funds are on a decrease, replaced by other means of financing. The city of Stockholm will be introducing a bonus system that will benefit independent theater groups that succeed to increase their revenue and attendance. LÄS MER

  5. 15. Faktorer som påverkar antalet museibesökare - Konsekvenser av införandet av fri entré

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Beijer; [2005]
    Nyckelord :kulturekonomi; museer; offentlig ekonomi; mikroekonomi; frientréreformen.; Economics; econometrics; economic theory; economic systems; economic policy; Nationalekonomi; ekonometri; ekonomisk teori; ekonomiska system; ekonomisk politik; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna uppsats är skriven inom det nationalekonomiska fältet kulturekonomi och behandlar faktorer som påverkar antalet museibesökare och konsekvenserna av införandet av fri entré. År 2005 genomfördes en reform som medförde att ett flertal statliga museer införde fri entré (vissa museer redan våren 2004). LÄS MER