Sökning: "Mediernas betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden Mediernas betydelse.

  1. 1. Den digitaliserade politikern : En kvalitativ socialsemiotisk studie på hur svenska partiledare konstruerar ett personligt varumärke på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Klara Villebeck; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Political marketing; Personal branding; Personalization; Social semiotics; Social media; Mediatized politics; Instagram; Politisk kommunikation; Politisk marknadsföring; Personligt varumärke; Personalisering; Socialsemiotik; Sociala medier; Medialiserad politik; Instagram;

    Sammanfattning : Den politiska kommunikationen har alltid varit nära kopplad till medier och i ett ständigt förändrat medielandskap har politiska partier och aktörer desto mer varit i behov av att anpassa sina strategier för att nå ut med sina budskap. Till följd av digitaliseringens stora genomslag har den visuella politiska kommunikationen blivit mer betydelsefull än någonsin tidigare där politiker kan kommunicera direkt till sina följare genom sociala plattformar. LÄS MER

  2. 2. Om de som tänker annorlunda : En diskursanalys av mediernas rapportering om demonstrationer mot vaccinpasset

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Lukas Deininger; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; pandemic; vaccination certificate; demonstration; media; ideology; Covid-19; pandemi; vaccinationspass; demonstration; medier; ideologi;

    Sammanfattning : Den 1 december 2021 beslutade Regeringen att införa vaccinpass vid allmänna sammankomster för att minska smittspridningen av Covid-19. Pandemin som utbröt i Sverige under våren 2020 var då inne i sin tredje våg. För ovaccinerade personer betydde vaccinpass en radikal inskränkning av friheterna i vardagen. LÄS MER

  3. 3. Interpersonell interaktion på digitala medier : Den sociala betydelsen av digitala medier för unga vuxna när den fysiska interaktionen inte är möjlig eller önskvärd

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Izabella Sjöström; [2021]
    Nyckelord :Interaktion; digitala medier; interpersonell interaktion; kommunikation; medierad kommunikation; unga vuxna; Covid-19;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om interpersonell interaktion på digitala medier och dess sociala betydelse för unga vuxna (20-30 år) när den fysiska interaktionen inte är möjlig eller önskvärd. Den handlar också om medierad interaktion i allmänheten och belyser de digitala mediernas roll för interpersonell interaktion då det sociala landskapet idag präglas av dessa på många sätt. LÄS MER

  4. 4. Kommersialisering på barnens bekostnad : En studie om hur barn positioneras på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Håkansson; Emmy Åman; [2021]
    Nyckelord :Instagram; Youtube; sociala medier; sharenting; positionering; kommersialisering; Influencers; barn; medialiserad barndom;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barn positioneras av sina föräldrar i kommersiella samarbeten på Youtube och Instagram, samt om logiken för respektive medie har betydelse för hur barnen blir positionerade. Studien har inspirerats av tidigare forskning kring fenomenet sharenting, där vi ville göra en djupdykning i ämnet. LÄS MER

  5. 5. När medier publicerar upphovsrättsligt skyddade alster - En utredning om konflikten och avvägningen mellan upphovsrätt och yttrande- och informationsfrihet vid nyhetsrapportering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Wilhelm Stenvall; [2020]
    Nyckelord :civilrätt; EU-rätt; immaterialrätt; statsrätt; upphovsrätt; yttrandefrihet; informationsfrihet; nyhetsrapportering; nyhetsförmedling; media; journalism; pressfrihet; mediefrihet; Spiegel Online; Funke Medien; Mobilfilmen; järnrörsskandalen; Law and Political Science;

    Sammanfattning : När medier publicerar upphovsrättsligt skyddat material uppstår ett intressant och mångsidigt juridiskt problem. Upphovsinnehavaren har å ena sidan ensamrätt på hur alstret får utnyttjas. Media är å andra sidan ett kontrollorgan med uppgiften att informera allmänheten, särskilt i politiska sammanhang. LÄS MER