Sökning: "Miljökommunikation"

Visar resultat 16 - 20 av 70 uppsatser innehållade ordet Miljökommunikation.

  1. 16. Naturen, hållbarheten och människan : En diskursanalys av Stockholms stads miljöprogram

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Judit Munter; [2017]
    Nyckelord :Diskursanalys; Kommunikation; Människan; Hållbarhet; Natur; Stockholms stads miljöprogram;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks Stockholms stads miljökommunikation. Undersökningen är uppdelad i tre huvudsakliga delområden, människan, natur och hållbarhet. Studien undersöker hur dessa konstrueras och kommuniceras i Stockholms stads miljöprogram 2016-2019. Metoden som använts för att analysera materialet är diskursanalys. LÄS MER

  2. 17. De tysta åren : Ekofeminism i svensk tryckt press 1995-2016

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Angelina Elander; [2017]
    Nyckelord :ecofeminism; feminism; Swedish press; visual text analysis; power; semiotics; patriarchate; environmental communication; disinformation; strategic communication; media; sociology; ekofeminism; feminism; svensk tryckt press; visuell textanalys; makt; semiotik; patriarkat; miljökommunikation; desinformation; strategisk kommunikation; sociologi;

    Sammanfattning : Ekofeminism figurerar i både politiska och filosofiska sammanhang och är en ideologi som kombinerar feminism med miljöpolitik. Den bygger sin ideologi på att motarbeta ett patriarkalt förtryck mot både kvinnor och natur och säger att detta förtryck härrör från en historisk föreställning om kvinnan som stående närmare naturen. LÄS MER

  3. 18. En legitim miljökommunikation?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Mira Norrsell; [2017]
    Nyckelord :Miljökommunikation; Oatly; Legitimitet; Ny intressentsyn; Konsumenter; Den naturliga miljön; Environmental Communication; Legitimacy;

    Sammanfattning : Människors konsumtionsmönster och kostvanor påverkar miljön på många olika sättoch då jordens population växer samtidigt som efterfrågan på mer miljöbelastandelivsmedel ökar, är det viktigare än någonsin att de företag som tillhandahållermiljösmarta alternativ, har verktyg för att kommunicera sina produkters miljövärdentill sina konsumenter. Syftet med denna studie var att med kvalitativa intervjuerundersöka hur den miljöinformation som företaget Oatly kommunicerar på sinaprodukter och i sin marknadsföring upplevs av konsumenter och av personer medexpertkunskap inom miljö och kommunikation. LÄS MER

  4. 19. Vems sida står du på?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Lotta Angel; Karin Larsson; [2017]
    Nyckelord :World Wide Fund for Nature; Textanalys; Semiotik; Miljökommunikation; Social marknadsföring; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vems sida står du på? Hur har utvecklingen av miljökommunikation i praktiken ändrats under de senaste 30 åren? Denna studie utför en semiotisk textanalys på fyra visuella texter som är publicerade av organisationen WWF. Den identifierar och analyserar de tecken och koder som används i visuell marknadsföring för att kommunicera strategiska budskap till mottagaren. LÄS MER

  5. 20. Hållbar utveckling och intern miljökommunikation - Företagande med naturen som intressent och kommunikation som verktyg

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Olof Johansson; [2017]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Miljö; Miljökommunikation; Intressenter; Miljömanagement; Ikea.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur Ikea Customer Support Centres interna miljökommunikation fungerar. Med teoretiska utgångspunkter i att som företag betrakta naturen som en intressent samt vikten av ett holistiskt miljöarbete för att tillfredsställa denna, belyser och utforskar studien hur intern kommunikation kan användas som verktyg för spridning och implementering av miljö- och hållbarhetsarbete. LÄS MER