Sökning: "Social scandal"

Visar resultat 11 - 15 av 65 uppsatser innehållade orden Social scandal.

  1. 11. Hur kundlojalitet och legitimitet påverkas av en greenwashingskandal

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Kristina Dahlin; Edda Ödqvist; [2022]
    Nyckelord :greenwashing; customer loyalty; newsmedias influence; social medias influence; sustainability; legitimacy; greenwashing; kundlojalitet; nyhetsmedias påverkan; social medias påverkan; hållbarhet; legitimitet;

    Sammanfattning : Frågeställning: Hur påverkas H&Ms kunder och dess lojalitet som följd av greenwashingskandaler, med hänsyn till deras befintliga hållbarhetssyn och hur de generellt påverkas av nyhetsmedia och social media? Hur förändrar H&M sin hållbarhetsrapportering för att stärka legitimiteten som följd av en förändrad kundlojalitet på grund av greenwashingskandal? Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera kundernas lojalitet till företag till följd av en greenwashingskandal, med hänsyn till nyhetsmedia och social media samt kundernas hållbarhetssyn. Vidare undersöks om och på vilket sätt företagen förändrar deras hållbarhetsredovisning som följd av greenwashingskandalen som påverkat kundlojaliteten för att upprätthålla legitimitet. LÄS MER

  2. 12. To Forgive But Never Forget : A qualitative study of why customers choose to return to companies within the fast fashion industry they have previously boycotted due to a scandal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Elin Öhrner; Amina Kerimova; [2022]
    Nyckelord :loyalty; customer loyalty; consumer behavior; marketing; boycott; motivations; scandals; fast fashion; social media; eWOM; negative eWOM; influencers;

    Sammanfattning : With the growing role of social media in society today, a more accessible dissemination of information between customers through eWOM is also growing. Especially the negative eWOM can have a huge impact on customers and get devastating results. LÄS MER

  3. 13. "Jag är helt enkelt en parasit som ska utrotas!" : En retorisk analys av Paolo Robertos kriskommunikation efter Insats torsk

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Matilda Löfstedt; Maja Windell; [2022]
    Nyckelord :crisis communication; image repair theory; rhetoric; qualitative text analysis; Paolo Roberto; crisis of confidence; social media; sex scandal; kriskommunikation; image repair theory; retorik; kvalitativ textanalys; Paolo Roberto; förtroendekris; sociala medier; sexskandal;

    Sammanfattning : Studien “Jag är helt enkelt en parasit som ska utrotas!” ämnar analysera TV-profilen och entreprenören Paolo Robertos kriskommunikation i samband med den förtroendekris som uppstod när han greps för sexköp i polisoperationen Insats torsk våren 2020. Syftet med studien är att undersöka hur en offentlig svensk person hanterar och kommunicerar en kris som drabbar det personliga varumärket och personens image. LÄS MER

  4. 14. Greenwashingskandalens påverkan på hållbarhetrapporteringen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Felix Herkules; Moa Rehn; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; Sustainability report; Greenwash; Legitimacy Theory; Stakeholder Theory; Scandal.; Hållbarhet; Hållbarhetsredovisning; Greenwash; Intressentteori; Legitimitetsteori; Skandal.;

    Sammanfattning : rågorna kring företagens påverkan på klimatet, samhället och ekonomin blir allt viktigare. Även frågan gällande vad det leder till för konsekvenser när företag använder sig av okontroversiella metoder för att hänga med i utvecklingen och för att möta intressenternas intresse. LÄS MER

  5. 15. Kvinnan och “Aftonbladet-medarbetaren” : En kritisk diskursanalys om hur Aftonbladet gestaltade Cissi Wallin och Fredrik Virtanen under #metoo.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Evelina Milerud; Jasmin Akbarzadeh; [2022]
    Nyckelord :Critical discourse analysis; Aftonbladet; framing theory; news evaluation; gender theory; metoo; sexual harassment; Kritisk diskursanalys; Aftonbladet; gestaltningsteori; nyhetsvärderingsteori; genusteori; metoo; sexuella trakasserier;

    Sammanfattning : This study examines how the Swedish journalists Cissi Wallin and Fredrik Virtanen were framed and reported in the Swedish newspaper Aftonbladet during their conflict during the #metoo movement. The actor Alyssa Milano used the words me too in a hashtag to put a light on her sexual assaulter, Harvey Weinstein, and encouraged other women on social media to do the same. LÄS MER