Sökning: "anpassning till överlevnad"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden anpassning till överlevnad.

  1. 1. En andra chans : Upplevelser av livet efter att ha överlevt ett hjärtstopp

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Malin Bodin; Linda Lodén; [2023]
    Nyckelord :Adaptation; Anxiety; Identity; Literature review; Anpassning; Identitet; Litteraturöversikt; Oro;

    Sammanfattning : Bakgrund​​: Varje år drabbas ca 8500 personer av ett hjärtstopp i Sverige​, där bakomliggande hjärtsjukdom är den vanligaste orsaken. Tidiga insatser med hjärtlungräddning ökar chanserna till överlevnad. LÄS MER

  2. 2. Livet efter hjärtstopp : en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Johanna Gadd; Stina Smetana; [2023]
    Nyckelord :Cardiac arrest; Life situation; Experience; Survival; Recovery; Hjärtstopp; Livssituation; Upplevelse; Återhämtning; Överlevnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hjärtstopp är ett globalt hälsoproblem och en av de främsta dödsorsakerna runt om i världen. Mortaliteten är hög och insatser utförs av både sjukvård och samhälle vilket förbättrat överlevnaden de senaste årtionden till följd av ökad kunskap om HLR samt att det finns fler automatiska defibrillatorer utplacerade i samhället. LÄS MER

  3. 3. Hur marknadsföringsaktiviteter på sociala medier påverkar Kundrespons : En kvantitativ studie om SMMA, Varumärkesassociation och Kundrespons på den svenska energidrycksmarknaden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Thomas Diös; Alexander Persson; [2023]
    Nyckelord :Social media marketing; social media; Social media marketing activities; trendiness; word-of-mouth; customization; interaction; entertainment; customer loyalty; brand preference; price premium; customer response; brand equity; brand association; Customer based brand equity; brand management; consumer purchase intention.; Marknadsföring i sociala medier; sociala medier; Marknadsföringsaktiviteter på sociala medier; trendighet; ord-av-mun; anpassning; interaktion; underhållning; kundlojalitet; varumärkespreferens; prispåslag; kundrespons; varumärkeskapital; varumärkesassociation; Kundbaserat varumärkeskapital; varumärkeshantering; konsumentköpavsikt;

    Sammanfattning : Titel: Hur marknadsföringsaktiviteter på sociala medier påverkar Varumärkesassociation och Kundrespons  Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi Författare: Alexander Persson & Thomas Diös Handledare: Katarina Arbin Datum: 2023 - januari Syfte: Sociala medier är en viktig kanal för företag att marknadsföra sig genom i dagens samhälle. Hur företag går tillväga i sin kommunikation på sociala medier är minst lika viktigt då det kan påverka kundens uppfattning och respons av varumärket, vilket kan vara avgörande för varumärkens framgång och överlevnad. LÄS MER

  4. 4. Patienters perspektiv på följsamhet till egenadministrerad läkemedelsbehandling vid långvarig sjukdom : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Frida Hällman; Nathalie Höglund; [2023]
    Nyckelord :Attitudes; Literature study; Nursing; Patient compliance; Person-centered care; Attityd; Litteraturstudie; Omvårdnad; Patientföljsamhet; Personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bristande följsamhet till läkemedelsbehandling är en vanlig företeelse som kan ha konsekvenser på individ-, grupp- och samhällsnivå. Sjuksköterskan har ett ansvar över den farmakologiska omvårdnaden och att stödja patientens följsamhet och adaption, vilket kräver en god relation. LÄS MER

  5. 5. Lokal affärsutveckling : En kvalitativ studie kring småföretags drivkrafter till att införa e-handel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Malin Björkqvist; Johanna Nirondoke; [2022]
    Nyckelord :E-handel; digital kommunikation; affärsmodeller; digital transformation;

    Sammanfattning : I takt med den snabbt växande digitaliseringen har de digitala förändringarna lett till att e-handeln växt kraftigt. På sikt har den tagit över alltmer och fler konsumenter väljer idag att handla online. Detta har lett till att fler företag har behövt se över sin affärsmodell och anpassa sig efter digitaliseringen. LÄS MER