Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Lets Play!" : En studie av kunskapsöverföring mellan digitala spel och musikinstrument.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Daniel Polgar; Lee Kåberg; [2014]
    Nyckelord :Music games; learning in games; educational games; children; games for kids; semiotic domains; digital games; rhythm games; music simulator.; Musikspel; lärande i spel; pedagogiska spel; barn; barnspel; semiotiska domäner; digitala spel; rytmspel; musiksimulator;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis was to examine if users of digital music games may acquire skills from the games that may be of use in learning to play a real instrument, that is a non-digitally simulated instrument like an acoustic piano. We have used Gee’s theory regarding a possible interconnection between different semiotic domains, and how this connection may enable a transfer of skills between related domains. LÄS MER

  2. 2. Exploring Game Design Pitfalls through patterns : Experiences when making our first game

    Kandidat-uppsats, Institutionen för speldesign, teknik och lärande

    Författare :Jens Hedenskog; [2012]
    Nyckelord :fairytale; project; game; games; game project; new game; first game; game development; first game project; kids game; adventure; rpg; big game project; game manual; Lyra; Loki; Jens Hedenskog; fairytale; projekt; spel; spel projekt; nytt spelprojekt; första spelet; första spelprojektet; spelutveckling; barnspel; äventyr; rpg; rollspel; spel manual; saga; Lyra; Loke; Jens Hedenskog;

    Sammanfattning : The purpose of this report is to analyze what went wrong with the adventure game project called Fairytale, I started together with 4 of my fellow university students at Gotland University, spring 2007. My ambition with this report is to enlighten problems in game design that arose during the game development process in order to prevent others from making the same mistakes. LÄS MER

  3. 3. KARAKTÄRSDESIGN ELLER GAMEPLAY : Hur barn tänker kring en avatars design och roll i spel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Maria-Dolores Quintana Andersson; [2011]
    Nyckelord :Barnspel; karaktärsdesign; gameplay; inlevelse;

    Sammanfattning : Är det viktigt för barn att en spelkaraktärs egenskaperreflekteras i dess utseende? Med hjälp av studier inom vad barn attraheras av ispel, avatarer, gameplay, immersion och närvaro, barn och mediepåverkan ochkaraktärsdesign har i detta examensarbete fyra karaktärer med tillhörande miljö och berättelse skapats. Dessa har tillsammans agerat stimulimaterial vid de intervjuer som förts. LÄS MER

  4. 4. Elektroniska spel i tidningsfältet : En studie av recensenters förhållningssätt till dator- och TV-spel

    Magister-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning

    Författare :Andreas Petersson; Martin Padu; Daniel Ahlin; [2009]
    Nyckelord :TV-spel; elektroniska spel; recensioner; media; spel; statistik; tabeller; Level; Superplay; Aftonbladet; Expressen; Dagens Nyheter; Svenska Dagbladet; Sverige; EU; PEGI; betyg; Bourdieu; metafysik; textanalys; speltidning; kvällstidning; dagstidning; nyheter; datorspel; recensenter; spelvärlden; Nintendo; Microsoft; Sega; Sony; Atari; Ubisoft; speltillverkare; spelutvecklare; barnspel; ungdomsspel; vuxenspel; världskrig; fighting; GTA;

    Sammanfattning : This paper considers the roles of critics, newspapers and magazines, in the process ofdescribing computer games and video games as either technical objects or products intendedfor entertainment.The making and “using” of computer games and videogames originates in small groups ofpeople possessing a lot of knowledge in computers, during a time when these kinds of deviceswere very expensive. LÄS MER

  5. 5. Lilla Spöket Laban

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för teknokultur, humaniora och samhällsbyggnad

    Författare :Karl Tannergård; Per Thulin; [2008]
    Nyckelord :Lilla Spöket Laban; barnspel; Python; pygame;

    Sammanfattning : Detta är slutreflektionen över ett kandidatarbete gjort av Karl Tannergård och Per Thulin. Arbetet har gått ut på att skapa en prototyp av en barnspel baserat på Inger och Lasse Sandbergs böcker om Lilla Spöket Laban och hans familj. Spelet är tvådimensionellt och vänder sig till barn i åldern fyra till sju år. LÄS MER