Sökning: "betyg och bedömning särskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden betyg och bedömning särskolan.

  1. 1. Lärares upplevelse av bedömning och betyg i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Rixman; Yvette Tholander; [2020]
    Nyckelord :Assessment; grades; dilemma perspective; primary school; upper secondary ´school; intellectual disability; compensatory perspective; critical perspective; Bedömning; betyg; dilemmaperspektiv; grundsärskola; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kompensatoriska perspektivet; kritiska perspektivet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva en grupp lärare i grundsärskolan och gymnasiesärskolan och deras upplevelser kring betyg och betygssättning, likvärdig bedömning samt om läroplanen upplevs anpassad för denna elevgrupp. I insamling av empirin har ett kvalitativt arbetssätt använts i form av semistrukturerade intervjuer med sju respondenter. LÄS MER

  2. 2. Bedömning och betyg i grundsärskolan samtal om bedömning och betyg med lärare i årskurs 6 – 9 på grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Camilla Ingvarsson; [2015-11-10]
    Nyckelord :bedömning; betyg; grundsärskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur lärare på grundsärskolan årskurs 6 – 9 arbetar med bedömning och betygsättning. Teori: Den teoretiska ansatsen som ligger till grund för studien är fenomenologisk. Fenomenologi handlar om livsvärld. LÄS MER

  3. 3. Varför ska de lindas in i en bomullsvärld? : En studie om hur idrottslärare resonerar kring betygssättning och kunskapsbedömning på grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Ulrika Ivetun; [2013]
    Nyckelord :Betyg och bedömning; betyg och bedömning särskolan; betyg idrott och hälsa; forskning betyg och bedömning; forskning betyg och bedömning särskolan; grundsärskolan; grundskolan; kommentarmaterial; ny läroplan grundsärskolan; debatt grundsärskolan; massmedia grundsärskolan;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Uppsatsens syfte är att analysera och diskutera hur idrottslärare samt en person som är ansvarig för grundsärskolefrågor på Skolverket, resonerar kring betygsättning och skriftliga omdömen i idrottsämnet på grundsärskolan. Detta ska besvaras genom följade frågeställningar: Hur upplever idrottslärare undervisning och bedömning av kunskap i idrott och hälsa i grundsärskolan? Vilka fördelar respektive nackdelar finns med betyg respektive skriftliga omdömen i grundsärskolan? Vilka antaganden ligger bakom skillnader i kursplanen för idrottsämnet på grundskolan och grundsärskolan? Vad utmärker idrottsämnet avseende bedömning och inkludering i jämförelse med andra ämnen? Vilka ramfaktorer möjliggör respektive begränsar bedömningen av eleverna på grundsärskolan i idrottsämnet? Metod Kvalitativa intervjuer valdes för att få en mer djupgående inblick i hur respondenterna resonerar kring betyg och skriftliga kunskapsomdömen i idrott och hälsa på grundsärskolan. LÄS MER

  4. 4. I särskolans spår. Hur kan man förstå särskolans läroplaner över tid i relation till begrepp som värdegrund och bedömning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Carlsson; Lena Hagström; [2012-04-30]
    Nyckelord :särskola; läroplan; Lgr 11; Lgrsä 11; värdegrund; individualisering; demokrati; kunskap; bedömning;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte Den 1 juli 2011 trädde en ny läroplan för särskolan i kraft. Skrivningen ”efter sina förutsättningar” har nu tagits bort. Särskolans elever skall uppnå godkänd nivå i kursplanens ämnen. Lärare i särskolan har gett uttryck för en oro över dessa förändringar. LÄS MER

  5. 5. Bedömning? Kan vi inte bara ha roligt? : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsas bedömningsarbete i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Lars Södergård; Björn Bergström Jonsson; [2011]
    Nyckelord :Assessment; formative assessment; schools for mentally retarded.; Bedömning; Bedömning för lärande; formativ bedömning; summativ bedömning; idrott och hälsa i grundsärskolan; grundsärskolan; särskolan; betyg; Lgr 11; Lpo 94; dokumentation; pedagogisk dokumentation.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur lärare i idrott och hälsa i grundsärskolan, år 7-10, arbetar med kunskapsbedömning och dokumentation av kunskap. Vidare syftade studien till att undersöka vilken eventuell inverkan Lgr 11 kommer ha på detta arbete. LÄS MER