Sökning: "etnicitet förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 54 uppsatser innehållade orden etnicitet förskolan.

  1. 16. Normkritik i barnlitteraturen : En kartläggning av fyra förskolors litteraturutbud

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Norell-Hussein; Elin Nyström; [2019]
    Nyckelord :Barnböcker; förskola; högläsning; normer; normkritik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker barnlitteraturen på fyra förskoleavdelningar ur ett normkritiskt perspektiv. Detta för att undersöka hur människor förekommer och framställs i böckerna på förskolan. Samt att undersöka vilka möjligheter bokutbudet kan ge barnen att ta del av människors olika sätt att leva och vara. LÄS MER

  2. 17. En segregerad förskola : Hur social klass och bostadssegregation påverkar villkor för undervisning och lärande i förskolan – en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Erika Wigen; Tomas Andersson; [2019]
    Nyckelord :Social klass; segregation; specialpedagoger; förskola; etnicitet; sociala skillnader; socialt utjämnande; likvärdighet; undervisning och lärande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. “Vi är olika med lika värde”: Etniskt mångfald i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare hanterar och talar om barns etniska olikheter under samlingen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hilda Diaz; Maria Taube-Sandelin; [2019]
    Nyckelord :children; preschool; ethnicity; diversity; equal value; circle time; interculturalism; discourse; barn; förskola; etnicitet; mångfald; lika värde; samling; interkulturalitet; diskurs;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to gain knowledge about how preschool teachers talk about the handling of children's ethnic differences circle time. In order to collect data, qualitative interviews with preschool teachers at five different pre-schools in the Stockholm area have been selected. LÄS MER

  4. 19. Om vi bygger upp starka barn behöver vi inte ’’fixa’’ brutna vuxna.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Miqaela Lund; [2019]
    Nyckelord :bowlbys anknytningsteori; bemötande; mänskliga rättigheter; olikheter; inkludering; bindning; anknytning; förskoleverksamhet; intervjustudie;

    Sammanfattning : Inledning Bowlbys anknytningsteori utgår från anknytningens eller bindningens betydelse för det lilla barnets mentala utveckling. Den emotionella bindningen till modern (eller annat modersubstitut) anses grundläggande för barnets fortsatta psykiska hälsa, utan den trygga tillgivna bindningen blir inte närhetsbehovet hos det lilla barnet tillfredsställt och blir då reagerar barnet med att då senare i livet vända sig till brottslighet, detta enligt Bowlbys egna observationer hos unga som begått brott (Perris, ss. LÄS MER

  5. 20. Vad spelar det för roll? Det är ju bara en bok... En diskursanalys med intersektionellt perspektiv av Askungen och Rödluvan i två olika utgåvor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Olsson; Sofie Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Etnicitet; Förskola; Genus; Intersektionalitet; Klass; Kön;

    Sammanfattning : SammanfattningTitel: Vad spelar det för roll? Det är ju bara en bok...Författare: Sofie Nilsson och Jenny Olsson Barnlitteratur är idag och sedan en lång tid tillbaka en viktig del av förskolans pedagogiska material. LÄS MER