Sökning: "färg betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 142 uppsatser innehållade orden färg betydelse.

  1. 1. Brownification in a small stream originating from a peatland - A case study from Ryds Å in south Sweden

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Teknisk vattenresurslära

    Författare :Emelie Ström; Frida Karlsson Öhman; [2024]
    Nyckelord :Brownification; Peatland; Bolmen; DOM; Water Quality; Inflow; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Brunifiering syftar till en process där vattnet blir brunare på grund av ökade halter av naturligt organiskt material och järn, vilket innebär utmaningar för miljön och människor. Sjön Bolmen i södra Sverige har problem med brunare vatten. LÄS MER

  2. 2. Det grafiska gränssnittets kön : En kvalitativ studie om hur könskodad webbdesign kan uppfattas ur kvinnors perspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Stärner; [2023]
    Nyckelord :Stereotyper; könskodning; genus; webbdesign; inkluderande design;

    Sammanfattning : Internet är en viktig del av människors vardag och webbsidor används dagligen av en stor del av befolkningen. Trots detta är det en övervägande andel män som skapar dessa webbsidor. Utvecklarnas normer och förväntningar formar ofta webbplatsers design. LÄS MER

  3. 3. Slow fashion- konsumera mer för att konsumera mindre? : En semiotisk bildanalys av varumärket Djerf Avenue i relation till minimalism och slow fashion.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :mathilda blomqvist; Jennifer Rygaard; [2023]
    Nyckelord :Livsstil; minimalism; slow fashion; klädstil; konsumtion; varumärke;

    Sammanfattning : Studien “Slow fashion - konsumera mer för att konsumera mindre” undersöker hur Djerf Avenue kommunicerar varumärkesidentitet baserat på slow fashion i relation till minimalistisk livsstil på Instagram. Fast fashion innefattar, billigt producerat mode med låg kvalitet och kort levnadstid, där överkonsumtion mättar behovet av att följa trender i stunden. LÄS MER

  4. 4. Färgens betydelse inom kulturell marknadsföring : En studie om betydelsen av färgen på livsmedelsförpackningar i svensk och kinesisk kultur

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Lova Barthelson; My Persson; [2023]
    Nyckelord :Color; China; Sweden; culture; marketing; cross-cultural; consumer behavior; Färg; Kina; Sverige; kultur; marknadsföring; tvärkulturell; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Culturally adapted marketing has increased due to internationalization. The role of color varies across cultures and influences consumer behavior. The aim of this thesis is to improve knowledge on how Swedish companies can use color in their marketing, in terms of package design of groceries, when adapting to the Chinese consumer culture. LÄS MER

  5. 5. Förskolans rumsliga miljö : En studie utifrån färgens betydelse för barn i ett rumsligt perspektiv på förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Jenny Hagman; [2023]
    Nyckelord :Architecture; color; interiordesign; spatial environment; children; color experience; interior architecture; color psychology; design; spatiality; room experience; Arkitektur; färg; inredningsdesign; rumslig miljö; barn; färgupplevelse; inredningsarkitektur; färgpsykologi; design; rumslighet; rumsupplevelse.;

    Sammanfattning : Färger som vi omges av påverkar oss i det vardagliga livet. Vi reagerar olika på färger som finns i ett rum utifrån färgens intensitet, textur och hur ljuset faller in. Däremot är färgen likaså ett subjektivt fenomen som förankras till våra preferenser och känslor. LÄS MER