Sökning: "flygbolag marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden flygbolag marknadsföring.

  1. 1. CSR-kommunikation i den svenska flygbranschen: Hur påverkas konsumenters attityder och intentioner av olika CSR-budskap från flygbolag?

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Anton Eriksson; Martin Johnson; [2020]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; Marketing; Airline; Attributions; Flight-shame;

    Sammanfattning : Flight-shaming and increased environmental awareness has lead to Swedish airline companies marketing their CSR-initiatives to a higher extent. Despite the fact that much research already exist in connection to effects of CSR in different situations, there is a lack of research investigating the airline industry in times of a strong environmental movement as there is right now in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Flight mood: on : En kvalitativ studie om anpassad musik efter sinnesstämningar inom flygbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Regina Fransson; Josefine Raun; Felicia Sjöblom; [2018]
    Nyckelord :Ljudsinnet; musik; sinnesstämning; varumärke; musikpsykologi; kundvärde; upplevelse; digitalisering; tidsuppfattning;

    Sammanfattning : Syfte och Forskningsfrågor Syftet med uppsatsen är att undersöka hur flygbolag, ur ett företagsperspektiv, kan arbeta med ljudsinnet i form av anpassad musik efter resenärers sinnesstämningar under en flygresa. Detta för att visa hur flygbolagen kan arbeta med musikpsykologi med hjälp av digitaliseringen och därmed skapa mer personliga reseupplevelser för sina konsumenter som även gynnar deras varumärke. LÄS MER

  3. 3. Hållbarhet inom svensk luftfart : En studie av hur ämnet hanteras i flygbolags kommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Ålander; [2018]
    Nyckelord :Aviation; marketing; press relases; communication; sustainability; Sweden; Scandinavia; Norwegian; SAS; BRA; tourism; travels; transportartion; Kommunikation; marknadsföring; hållbarhet; flyg; Sverige; Skandinavien; BRA; SAS; Norwegian; hållbar turism; resande; transport; pressmeddelanden;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag fokuserat på frågan om hur flygbolag på den skandinaviska marknaden verkar se på och hantera ämnet hållbarhet utifrån deras marknadsföringsmässiga kommunikation mot svenska folket och svensk media. Valda utifrån deras representativa ställning granskades SAS, Norwegians och BRAs pressmeddelanden och hemsidor på två olika sätt för att kunna avgöra deras syn och hantering av hållbarhetsaspekten för deras bransch. LÄS MER

  4. 4. Är företagen maktlösta? : En studie om hur tjänsteverksamheter kan gynnas av eWOM.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Sofia Persson; Sofia Pettersson; Robin Thunberg; [2015]
    Nyckelord :electronic word-of-mouth; regional airlines; two-way communication; personal connection; hot topics; ambassadorship; servicequality; physical evidence.; elektronisk-word-of-mouth; regionala flygbolag; tvåvägskommunikation; personlig anknytning; snackisar; ambassadörsskap; servicekvalitet; servicelandskap;

    Sammanfattning : Syfte & Forskningsfråga: Syftet med denna studie är att förstå hur regionala flygbolag arbetar med elektronisk word-of-mouth (eWOM) genom att undersöka och analysera på vilket sätt företag kan arbeta med eWOM, vilken betydelse eWOM har för tjänster inom turismsektorns privata marknad samt vilket inflytande konsumenter har genom eWOM. Med syftet i baktanke formulerades forskningsfrågan: Vilken betydelse har eWOM för företag inom turismsektorn och hur kan de använda eWOM i sin marknadsföring?   Metod: I denna studie har vi använt oss utav en kvalitativ metod för att ha möjlighet att få en djupare förståelse för det valda forskningsämnet. LÄS MER

  5. 5. De traditionella flygbolagens överlevnad på den skandinaviska marknaden : en studie om SAS Sverige

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Susanna Henriksson; Charlotte Fränneby; [2008]
    Nyckelord :Loyalty; Involvement; Relationship Marketing; Business concept; Branding; Internal marketing; Creating a higher value; SAS Sweden; Traditional airlines; Gap analysis.; Lojalitet; Involvering; Relationsmarknadsföring; Affärsidé; Branding; Intern marknadsföring; Mervärdeskapande; SAS Sverige; Traditionella flygbolag; Gapanalys.;

    Sammanfattning : The traditional airlines exist on a market that is distinguished by an increasing competition. They are often partly or completely owned by the government and are characterized by slow decision making. Because of their existing structure and old business culture the traditional airlines find it hard to use price as a means of competition. LÄS MER