Sökning: "kvinnor i näringslivet"
Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden kvinnor i näringslivet.
1. Ledarskapsstilar hos kvinnliga idrottsledare : En kvalitativ intervjustudie ur ett ledarskapsperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka och förstå vilka ledarskapsstilar som kvinnor använder sig utav i kvinno- och mansdominerande idrotter. Teori: I teorin beskrivs det situationsanpassade ledarskapet, den auktoritära-, demokratiska-,transaktionella-, transformativa-, autentiska-, karismatiska-, och byråkratiska ledarskapsstilen. LÄS MER
2. Kvinnor på toppen - en karriär i motvind? : En kvalitativ studie om kvinnors utmaningar i toppositioner
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Näringslivet kantas av en stundande underrepresentation av kvinnor på toppositioner. Därav är syftet med studien att skapa en förståelse kring vad det innebär och hur det upplevs för kvinnor att nå toppositioner i mansdominerade branscher. LÄS MER
3. Fredrika Bremerförbundets viktigaste jämställdhetsfrågor i medierna. : En jämförelse under nedslagsåren 1979 och 1994.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Historiska institutionenSammanfattning : Fredika Bremerförbundets huvudsakliga fokus kring vilka jämställdhetsfrågor som var viktigast imedia under respektive nedslagsår förändras över tid men kretsar i huvudsak kring kvinnans roller i yrkeslivet. 1979 ifrågasätts ökningen av deltidsarbete alltmer. LÄS MER
4. Kapitalstruktur när kvinnor bestämmer : Hur påverkas företags kapitalstruktur av kvinnor i styrelse och ledning?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : Bakgrund: Trots Sveriges positiva jämställdhetsutveckling, att sysselsättningsgraden är jämn mellan könen samt att kvinnor är högutbildade i större utsträckning än män är det fortfarande männen som sitter på de högsta positionerna i näringslivet. Samhällsdebatten om könskvotering i styrelser påskyndade utvecklingen men sedan den försvann har utvecklingen stått stilla. LÄS MER
5. Förändrade konsumentbeteenden till följd av coronapandemin : En kvantitativ studie ur ett konsumentperspektiv baserad på dagligvaruhandeln
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : I slutet av 2019 upptäcktes ett nytt och okänt virus i staden Wuhan i Kina. Det visade sig vara mycket smittsamt och i början av 2020 hade tusentals människor runt om i världen drabbats av viruset. Utbrottet av coronapandemin har inneburit och innebär än idag stora förändringar för både individer och företag. LÄS MER