Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Ompaketeringsundantaget - ett tillägg till den varumärkesrättsliga konsumtionen vid parallellimport av läkemedel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Niklas Follin; [2011]
    Nyckelord :immaterialrätt; varumärkesrätt; förmögenhetsrätt; EU-rätt; parallellimport; läkemedel; fri rörlighet; konsumtion; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i unionsrättslig praxis syftar arbetet att undersöka ompaketeringsundantagets innebörd och dess tillämpning i svenska domstolar. Inledningsvis ges en allmän beskrivning av parallellimport och läkemedelsmarknaden och därefter undersöks etablerandet av ompaketeringsundantaget och dess innebörd. LÄS MER

  2. 12. Avregleringen av Apoteksmonopolet : snabbare smärtlindring för konsumenten?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Jenny Gustafsson; Karin Renström; [2010]
    Nyckelord :business administration; marketing; pharmacy; Over-the-counter pharmaceuticals; deregulation; monopoly; price; availability; opening hours; företagsekonomi; marknadsföring; apotek; OTC-läkemedel; avreglering; monopol; pris; tillgänglighet; öppettider;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka förändringar i pris och tillgänglighet på OTC-läkemedel före och efter avregleringen av det svenska apoteksmonopolet ur ett konsumentperspektiv. Metod: Kvantitativ undersökning med abduktiv forskningsansats, där datainsamling sker via telefonkontakt och observation av hemsidor Teori: Marknadsformer, Avregleringar, Marknadsmixen, Prissättningsstrategier, Öppettider Resultat: Uppgång skedde kontinuerligt i pris på OTC-läkemedel före avregleringen av apoteksmonopolet och öppettiderna var då begränsade. LÄS MER

  3. 13. Implementering av "Life Cycle Management" i svensk läkemedelsindustri

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Erik Hedner; [2009]
    Nyckelord :Life cycle management; LCM; drug; patent; pharmaceutical industry; Life cycle management; LCM; läkemedel; patent; läkemedelsindustri;

    Sammanfattning : It generally takes 10 to 12 years for a new drug to hit the market. The pharmaceutical industry invests huge sums in these early stages of research and development. In spite of the rapidly rising research and development expenditures fewer and fewer blockbuster drugs are being developed. LÄS MER

  4. 14. Viral marknadsföring som rekryteringsverktyg

    C-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

    Författare :Ramon Gallardo de la Cruz; Anna Jansson; William Wedenryd; [2008-06-30]
    Nyckelord :Viral marknadsföring; mun-till-mun; word of mouth; webbaserade sociala nätverk; AstraZeneca; försöksperson;

    Sammanfattning : Undersökningen bygger på en fallstudie som genomförts på företaget AstraZeneca. De är ett läkemedelsföretag vars produkter finns till försäljning i över 100 länder. LÄS MER

  5. 15. Marknadsföring på recept : Läkemedelsmarknadsföring ur ett moraliskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Jenny Elffors; Athena Johannessen; [2008]
    Nyckelord :Advertising; Ethical review; Information; Marketing; Pharmaceuticals; Moral; The Theory of Counter Productivity; Etisk revision; information; kontraproduktivitetsteorin; läkemedel; marknadsföring; moral; reklam;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med denna uppsats är att ur ett moraliskt perspektiv ge  en vidare och mer ingående förståelse för marknadsföringen av läkemedel samt  att utforska om det finns anledning att skilja mellan reklam och information i läkemedelsbranschen. Metod: Problemet i denna studie belyses via en kvalitativ ansats. LÄS MER