Avancerad sökning
Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
11. Ompaketeringsundantaget - ett tillägg till den varumärkesrättsliga konsumtionen vid parallellimport av läkemedel.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Med utgångspunkt i unionsrättslig praxis syftar arbetet att undersöka ompaketeringsundantagets innebörd och dess tillämpning i svenska domstolar. Inledningsvis ges en allmän beskrivning av parallellimport och läkemedelsmarknaden och därefter undersöks etablerandet av ompaketeringsundantaget och dess innebörd. LÄS MER
12. Avregleringen av Apoteksmonopolet : snabbare smärtlindring för konsumenten?
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka förändringar i pris och tillgänglighet på OTC-läkemedel före och efter avregleringen av det svenska apoteksmonopolet ur ett konsumentperspektiv. Metod: Kvantitativ undersökning med abduktiv forskningsansats, där datainsamling sker via telefonkontakt och observation av hemsidor Teori: Marknadsformer, Avregleringar, Marknadsmixen, Prissättningsstrategier, Öppettider Resultat: Uppgång skedde kontinuerligt i pris på OTC-läkemedel före avregleringen av apoteksmonopolet och öppettiderna var då begränsade. LÄS MER
13. Implementering av "Life Cycle Management" i svensk läkemedelsindustri
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomiSammanfattning : It generally takes 10 to 12 years for a new drug to hit the market. The pharmaceutical industry invests huge sums in these early stages of research and development. In spite of the rapidly rising research and development expenditures fewer and fewer blockbuster drugs are being developed. LÄS MER
14. Viral marknadsföring som rekryteringsverktyg
C-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Undersökningen bygger på en fallstudie som genomförts på företaget AstraZeneca. De är ett läkemedelsföretag vars produkter finns till försäljning i över 100 länder. LÄS MER
15. Marknadsföring på recept : Läkemedelsmarknadsföring ur ett moraliskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med denna uppsats är att ur ett moraliskt perspektiv ge en vidare och mer ingående förståelse för marknadsföringen av läkemedel samt att utforska om det finns anledning att skilja mellan reklam och information i läkemedelsbranschen. Metod: Problemet i denna studie belyses via en kvalitativ ansats. LÄS MER