Sökning: "lärande under en kris learning in crisis"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden lärande under en kris learning in crisis.

  1. 6. Dynamiska förmågor som en betydande faktor i riskhantering : SMEs omställningsförmåga under en pandemi

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Hanna Löfstedt; Amelia Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Risk management; Strategic risk management; Dynamic capabilities; Rare events; Crisis; Covid-19; Organizational learning; Riskhantering; Strategisk riskhantering; Dynamiska förmågor; Ovanliga händelser; Kriser; Covid-19; Organisatoriskt lärande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Covid-19 pandemin slog emot världen i början av 2020 och har påverkat marknaden kraftigt. Hela länder har genomfört restriktioner och nedstängningar till viss del, vilket har lett till stora problem för SMEs som är en av de mest utsatta grupperna. LÄS MER

  2. 7. Restaurangbranschens överlevnadsstrategier under Coronakrisen : En studie om krishantering inom restaurangbranschen i Norrbotten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Amanda Renberg; Mikaela Norgren Wiklund; [2021]
    Nyckelord :Management Control Systems During Crisis; Interactive Control Systems; Diagnostic Control Systems; Covid-19; Ekonomistyrning under kris; interaktiva styrsystem; diagnostiska styrsystem; covid-19;

    Sammanfattning : En kris är vanligtvis förknippad med ett stort hot till företag och med en hög grad av osäkerhet. Varje krissituation är också unik vilket innebär att krishanteringen kommer att skilja sig åt beroende på den givna situationen. LÄS MER

  3. 8. Att ställa om över en natt : En fallstudie om upplevelser av en oplanerad förändringsprocess till digital verksamhet ur ett sensemaking perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Johanna Berggren; Hellen Torberger; [2020]
    Nyckelord :distance learning; e-learning; technology acceptance; change management; crisis management; organizational change; sense making; sense-making; distansundervisning; e-lärande; teknologi acceptans; förändringsarbete; förändring under kris; organisationsförändring; meningsskapande;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this thesis is to investigate how change processes created under abrupt conditions are experienced and how they function, by studying the change process from an employee perspective, with connection to sensemaking. Theoretical framework: The theories in this study are based partly on previous research of organizational change, where we bring up factors for success and failure on different levels and partly on crisis management that gives an understanding of changes created under abrupt and unplanned circumstances. LÄS MER

  4. 9. Making sense of leaders’ perceptions about effectiveness in communication during a crisis

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Kathya Nordin; [2020]
    Nyckelord :Crisis leadership; sensemaking; communication effective-ness; organizing; organisation studies; constructionism.;

    Sammanfattning : Nowadays crisis leadership must display greater representation in  organizational  studies for  the  reason  that  leadership  organizing  capability  is  constituted  through communication. This  hesis  employs  a  sensemaking  perspective  to  obtain  a  broader  understanding  of the  ways  leadership  unfolds  under  abrupt  uncertain  circumstances  that  are  also vulnerable  to  changes  in  the  environment,  such  as  crises. LÄS MER

  5. 10. Att överleva i av- och ombokningarnas tid : En kvalitativ studie av hur två hotell och två resebyråer anpassat sig till och hanterat effekterna av Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Ebba Hansell; Wurood Harbi; [2020]
    Nyckelord :Covid-19 pandemic; crisis; crisis management; organizational learning; hotel industry; travel agency industry; learning in crisis; tactical marketing; strategic marketing.; Covid-19 pandemin; kris; krishantering; organisatoriskt lärande organisational learning ; hotellbranschen; resebyråbranschen; lärande under en kris learning in crisis ; taktisk marknadsföring; strategisk marknadsföring;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att belysa hur den kris som Covid-19 pandemin skapat harpåverkat hotell och resebyråers digitala taktiska respektive planerade strategiska marknadsföring,samt den krishantering som tillämpats av företagen under denna pandemin och de lärdomar dedragit av denna kris.Teori: Den teoretiska referensramen för denna studie innefattar marknadsförings-, krishanteringsoch organisationsteori. LÄS MER