Sökning: "läsning skrivande"

Visar resultat 21 - 25 av 94 uppsatser innehållade orden läsning skrivande.

  1. 21. Diagnostiska läs- och skrivprov Bedömning som formar lärandet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Loustalot-Forest; [2020-01-16]
    Nyckelord :Diagnostiska läs- och skrivprov; DLS; formativ bedömning; formativ utvärdering; forma lärandet; prov; läs- och skrivscreening; läsprov;

    Sammanfattning : DLS - diagnostiska läs- och skrivprov är ett frekvent använt screeningmaterial som köps in av skolor för att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga på grupp- och individnivå. Det är normrelaterade, standardiserade prov som tillåter jämförelser eftersom proven har prövats ut på en stor grupp jämnåriga. LÄS MER

  2. 22. Bedömningsstödet i svenska – pedagogiska konsekvenser : några lärares och speciallärares tankar kring undervisning och samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Therése Ölund; [2020]
    Nyckelord :Assessment support; collaboration; teaching; assessment; formative assessment; Bedömningsstöd; samverkan; undervisning; bedömning; formativ bedömning;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är det en förutsättning att ha goda läs- och skrivfärdigheter för att kunna delta fullt ut. Läsning är en grund för lärande och skrivande används både för att dokumentera kunskap och som redskap för lärande. LÄS MER

  3. 23. Barn skriver också litteratur : Ett sociokulturellt perspektiv på skrivande, litteratur och läsning

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Hilma Olsson; [2020]
    Nyckelord :Children’s writing; children as authors; writing pedagogy; a sociocultural approach to writing; literature and reading; narratology; reader-oriented theory; writing theory; aetonormativity; Barns skrivande; barns litteratur; skrivpedagogik; ett sociokulturellt perspektiv på skrivande; litteratur och läsning; narratologi; läsarorienterad teori; skrivteori; aetonormalitet;

    Sammanfattning : In this essay, I endeavour to broaden the concept of literature by introducing five children’s literary works. Primarily, literary scholars have concentrated their studies on literature written by adults, regarding children as readers rather than writers. LÄS MER

  4. 24. Läslust i grundskolan: en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Johan Karlsson Fridlund; [2020]
    Nyckelord :läslust; grundskola; läsning; högstadiet.;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks forskningens syn på skapandet av läslust i ämnet svenska i grundskolans högstadium. Studiens frågeställningar utgörs av vad forskningen säger om hur läslust väcks hos elever i svensk grundskola, vilka olika pedagogiska metoder forskningen på-talar kan väcka läslust hos dessa elever samt huruvida det finns några övriga faktorer som på-verkar lärares arbete kring läslustskapande. LÄS MER

  5. 25. Moderna språk: Vad önskar sig gymnasieelever i sin franskundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Serge-Brice Gansou; Karl-Oskar Mogenfelt; [2020]
    Nyckelord :Franska; Moderna språk; Motivation; Kommunikation; Grammatik; Översättning;

    Sammanfattning : I detta arbete utforskar vi gymnasieelevers motivationsgrunder i moderna språk, utifrån de moment som förekommer under deras lektioner: kommunikation (lyssnande, tal, läsning och skrivande), samt grammatik och översättning. Metoden som använts är kvantitativ undersökning genom elevenkäter till elever som tidigare studerat franska på högstadiet och fortsatt med det på gymnasienivå. LÄS MER