Sökning: "ledarskap autonomi"
Visar resultat 31 - 35 av 94 uppsatser innehållade orden ledarskap autonomi.
31. Hur hälsofrämjande arbete påverkas av digitalt distansarbete : En litteraturöversikt
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: För att stoppa spridningen av covid-19-pandemin uppmanades alla som hade möjlighet att utföra digitalt distansarbete, att göra det. För att en chef skulle lyckas med chefskapet inom digitala distansarbetet behövde chefen förhålla sig till ett aktivt och stöttande ledarskap, där medarbetaren kände sig delaktiga och inte övervakade. LÄS MER
32. Att våga utmanas för att utvecklas - tolkningar, förväntningar och tillit i rektors pedagogiska ledarskap över undervisningen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka rektorer och lärares tolkningar respektive lärares förväntningar på rektors pedagogiska ledarskap, samt tillit som en förutsättning för ledarskapets innehåll och karaktär. Diskrepansen mellan rektors formella befogenheter och vilken legitimitet rektor får från lärarlaget har därmed undersökts, liksom hur fokuset på rektors pedagogiska ledarskap och utvecklingen av undervisningen väcker frågor om gränsdragningen mellan rektor och lärare som två skilda professioner. LÄS MER
33. MOTIVATION OCH LEDARSKAP PÅ DISTANS - En kvalitativ studie om hur chefer motiverar på distans
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Covid-19 pandemin som bröt ut 2020 tvingade många organisationer att gå över till distansarbete. Övergången till distansarbete skedde fort vilket innebar liten möjlighet för att strategiskt planera hur det skulle gå till, hur verksamheten skulle arbeta eller hur chefer skulle arbeta med sitt ledarskap. LÄS MER
34. Yrkespositionering och autonomi i fritidshem : Lärare i fritidshems upplevelser om yrkespositionering och autonomi efter införandet av legitimationskrav i fritidshem
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker huruvida lärare i fritidshems yrkespositionering och autonomipåverkats av legitimationsreformen i fritidshem (SFS 2010:326). Fokus är på lärare ifritidshems upplevelser av yrkespositionering och autonomi i förhållande till de övrigapersonalgrupper som arbetar i fritidshem utan legitimation. LÄS MER
35. Hur motiverar ledare sina medarbetare i en nätbaserad arbetsmiljö? : En kvalitativ undersökning från ett ledarperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med motivation fungerar när en fysisk arbetsmiljö blir nätbaserad, vilket skedde hastigt och i stor omfattning i samband med utbrottet av Covid-19 år 2020. Med utgångspunkt i Ryan och Decis (2000) självbestämmandeteori (SDT) har intervjuer med sex olika ledare i en kunskapsintensiv organisation genomförts och analyserats, med fokus på hur dessa beskriver sitt arbete med motivation och hur detta arbete eventuellt har påverkats av omställningen från fysisk till nätbaserad arbetsmiljö. LÄS MER