Sökning: "medias rapportering om"

Visar resultat 16 - 20 av 137 uppsatser innehållade orden medias rapportering om.

  1. 16. Vin och moral – politisk skandal : en kvalitativ textanalys av rapporteringen av politiska skandaler i nyhetsmedier

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Shivani Tugwell; Raen-Osin Thelander; [2022]
    Nyckelord :Boris Johnson; Sanna Marin; diskursteori; medieskandal; genus; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen “Vin och moral – politisk skandal” är författad av Shivani Tugwell och Raen-Osín Thelander inom ämnesområdet Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier vid Lunds Universitet. Undersökningen har med hjälp av en diskursteoretisk ingång studerat hur politiska skandaler med sin grund i moraliska felhandlingar tar sig uttryck i nutida nyhetsmedier. LÄS MER

  2. 17. Ett mål eller ett människoöde – vad rapporteras det om? : en innehållsanalys av svenska mediers rapportering från den första veckan av herrarnas fotbolls-VM i Ryssland 2018 och i Qatar 2022

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Filip Almqvist; Anton Nilsson; [2022]
    Nyckelord :World Cup; Fifa; Qatar; Russia; Framing; Agenda setting; Football; Media coverage; Human rights; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay examines how Swedish newspapers portrayed the men's football world cup. The foundation of the study is set by researchers Lawrence Wenner & Andrew Billings and their findings that critical media coverage on sporting events is reported before it starts. LÄS MER

  3. 18. Hur kundlojalitet och legitimitet påverkas av en greenwashingskandal

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Kristina Dahlin; Edda Ödqvist; [2022]
    Nyckelord :greenwashing; customer loyalty; newsmedias influence; social medias influence; sustainability; legitimacy; greenwashing; kundlojalitet; nyhetsmedias påverkan; social medias påverkan; hållbarhet; legitimitet;

    Sammanfattning : Frågeställning: Hur påverkas H&Ms kunder och dess lojalitet som följd av greenwashingskandaler, med hänsyn till deras befintliga hållbarhetssyn och hur de generellt påverkas av nyhetsmedia och social media? Hur förändrar H&M sin hållbarhetsrapportering för att stärka legitimiteten som följd av en förändrad kundlojalitet på grund av greenwashingskandal? Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera kundernas lojalitet till företag till följd av en greenwashingskandal, med hänsyn till nyhetsmedia och social media samt kundernas hållbarhetssyn. Vidare undersöks om och på vilket sätt företagen förändrar deras hållbarhetsredovisning som följd av greenwashingskandalen som påverkat kundlojaliteten för att upprätthålla legitimitet. LÄS MER

  4. 19. "Många tror det är naturligt att må dåligt som gammal" : En tematisk textanalys av hur äldre med depression skildras i svensk media

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Erik Bexell; Alice Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Elderly; older adults; ageism; depression; mental health; stigma; newspaper articles; media; Äldre; ålderism; depression; psykisk ohälsa; stigma; tidningsartiklar; media;

    Sammanfattning : Hur medier omskriver ett fenomen påverkar allmänhetens inställning till det berörda fenomenet. I denna uppsats presenteras en studie av om, och i så fall hur, stigma framkommer då svenska medier skildrar äldre med depression. LÄS MER

  5. 20. "Jag skulle aldrig vilja bo i Våxnäs" : En kvalitativ studie om de boendes och utflyttades syn på och upplevelse av stadsdelen Våxnäs, samt hur stadsdelen framställs av medias rapportering.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Emilia Nordin; Linnéa Nordkvist; [2022]
    Nyckelord :Sociologi; Våxnäs; stigmatisering; trygghet; medierapportering;

    Sammanfattning : This is a qualitative interview study where the purpose is to compare the view and experience of the Våxnäs district between individuals who live in the district and people who have moved out of the district. Furthermore, the purpose is to investigate whether local media affect the individual's view and experience of the district. LÄS MER