Sökning: "metod och material csr"

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser innehållade orden metod och material csr.

  1. 1. SVERIGES MEST HÅLLBARA LIVSMEDELSKEDJA - JA TACK! - En jämförande kritisk retorikanalys av hur Coop och Lidl kommunicerar sitt miljöfokuserade CSR-arbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lisa Eklöf; Elin Eriksson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Hållbarhet; CSR; legitimitet; varumärke; Coop; Lidl;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera och jämföra livsmedelskedjorna Coop och Lidls retorik kopplat till miljöfokuserad CSR-kommunikation som används på de egna webbplatserna och det sociala mediet Instagram.Teori: Corporate Social Responsibility, varumärkeskommunikation, retorik, legitimitetMetod: Kritisk retorikanalysMaterial: Texter om hållbarhet och miljö på hemsidorna och fyra inlägg från respektiveföretagens nationella Instagramkonto. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetskrav på underleverantörer belägna i riskområden En studie om hållbarhetskrav ur ett CSR-perspektiv applicerat på underleverantörer i riskområden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erica Ingner; Sophia Thorsell; [2021-06-30]
    Nyckelord :CSR; val av leverantör; underleverantör; hållbarhet; riskområde; CSR; supplier evaluation; subcontractor; sustainability; risk area;

    Sammanfattning : Background/problem: An increased interest in sustainability from stakeholders and customershave led to the importance of making sure that all parties in the supply chain are meeting the company’s sustainability requirements (Grimm, Hofstetter & Sarkis, 2018). Constantlyreviewing and checking your subcontractors is considered a complex problem since manycompanies do not directly contact their subcontractors themselves (Andersen & Skjoett- Larsen,2009). LÄS MER

  3. 3. BLOOD-REDWASHING - En kritisk innehållsanalys av kvinnokroppens representation för kommersiellt syfte och PR i en kampanj av Libresse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Klara Drotz; [2021-03-04]
    Nyckelord :Feminism; postfeminism; kvinnokroppens framställning roll i medier; PR-kritik; Corporate Social Responsibility CSR ; kommersialiserad hållbarhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och kartlägga hurkvinnokroppen och dess funktioner framställs i PR- ochreklamsammanhang för företag som säljer hygienprodukter för kvinnor,specifikt Libresse.Teori: Feminism vs. LÄS MER

  4. 4. Att styra hållbart genom pandemin : En studie om pandemins inverkan på integreringen av social och miljömässig hållbarhet i ekonomistyrningen

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Danielle Lönnberg; Elin Hörman; [2021]
    Nyckelord :Sustainability; sustainability integration; mangement control; formal control; informal control; Corporate social responsibility CSR ; crisis; pandemic; covid-19; Hållbarhet; hållbarhetsintegration; ekonomistyrning; formella styrmedel; informella styrmedel; corporate social responsibility CSR ; kris; pandemi; covid-19;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhet har fått en ökad betydelse i dagens samhälle och det blir allt viktigare för organisationer tar beslut som bidrar till en ökad nytta för samhället, både socialt och miljömässigt. Den pågående Covid-19 pandemin har medfört nya förutsättningar för företag och många har behövt tillta åtgärder för att anpassa sig till denna mer ostabila omgivning. LÄS MER

  5. 5. Den svenska textilbranschens väg mot en cirkulär ekonomi

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Anna Carlsson; Alva Hägerström; [2021]
    Nyckelord :cirkulär ekonomi; incitament; re:applikationer; samarbete; textilier; återanvändning;

    Sammanfattning : Sverige konsumerar idag som om det finns betydligt mer resurser än vad som faktiskt finns tillgängligt på vår jord och textil är den femte högsta kategorin när det kommer till utsläpp av växthusgaser. Detta har politiker bland annat inom Sverige och på EU-nivå fått upp ögonen för och har tagit fram handlingsplaner för en cirkulär ekonomi. LÄS MER