Sökning: "normkritik pedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 107 uppsatser innehållade orden normkritik pedagogik.

  1. 11. Kön, genus och jämställdhet i fritidshemmet. En kvalitativ studie om pedagogers och lärares tal i relation till den fritidspedagogiska verksamheten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kirstine Magnussen; Nora Miftari; [2022-03-17]
    Nyckelord :Fritidshem; genus; kön; jämställdhet; essentialism; socialkonstruktionism; pedagoger; skola; grundskola;

    Sammanfattning : Genom vår utbildning har vi stött på olika komplexa situationer av pedagogers tal och agerande i relation till genus, kön och jämställdhet. Vi såg att pedagogernas tal och föreställningar var starkt kopplade till traditionella könsmönster. LÄS MER

  2. 12. HR:s perspektiv på personalstrategi och ålder. En kvalitativ intervjustudie i fem organisationer.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Anna Ellika Ström; [2022]
    Nyckelord :Mångfald; inkludering; mentorskap; lärande; work-life balance; Social Sciences;

    Sammanfattning : Fler generationer än någonsin ska idag samsas på arbetsmarknaden och i våra organisationer, samtidigt som många upplever att det är svårt att få tag i rätt kompetens och vikten av att vara en attraktiv arbetsgivare för alla åldrar ökar. Denna uppsats intresserar sig för HR-funktionens syn på hur man arbetar personalstrategiskt ur ett åldersperspektiv. LÄS MER

  3. 13. Mångfald i förskolans barnlitteratur : En enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pernilla Viberg; [2022]
    Nyckelord :mångfald; barnlitteratur; förskola; norm; normkritik;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie fokuserar på mångfalden i förskolans barnlitteratur. Ur ett normkritiskt perspektiv undersöks om och hur mångfald återfinns i barnlitteraturen på förskolan, både i bokhyllan och i undervisningen. LÄS MER

  4. 14. “Det är något särskilt med svenskämnet” : En kvalitativ studie om differentieringens utmaningar och möjligheter i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ebba Salomonsson; Caroline Ekberg; [2022]
    Nyckelord :Begränsad kod; differentierad undervisning; normkritik; normkritisk pedagogik; skolspråk; utvidgad kod; vardagsspråk; ämnesparadigm;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöks varför betygsdifferentieringen är större inom svenskämnet i jämförelse med övriga ämnen när det kommer till elevers genus och socioekonomiska bakgrund. Det tycks vara något “särskilt med svenskämnet” som är särskilt utmanande när det kommer till det kompensatoriska uppdraget och elevers olika språkerfarenheter. LÄS MER

  5. 15. Lärares användning av boksamtal i samband med högläsning i klassrummet : En kvantitativ studie om hur lärare F-3 använder sig av ett genusmedvetet boksamtal koppad till högläsningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Lundberg; Anna Norgren; [2022]
    Nyckelord :Gender; sex; read-aloud literature; elementary school; F-3; survey; norm critics; book talk; Aidan Chambers; Louise Rosenblatt; data analysis; Genus; kön; högläsningslitteratur; grundskola; F-3; enkät; normkritik; boksamtal; Aidan Chambers; Louise Rosenblatt; dataanalys;

    Sammanfattning : I vår första studie som gjordes under SA1 visade det sig att även om lärare ansåg sig vara normkritiska vid valet av högläsningsböcker så visade det sig inte riktigt när vi analyserade böckerna. Vi funderade då på om den normkritiska aspekten kommer in i arbetet med böcker, alltså boksamtal. LÄS MER