Sökning: "organisationskultur och ledning universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden organisationskultur och ledning universitet.

  1. 1. Organisation och ledning för innovation och stabil produktion : En fallstudie på en svensk organisation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Annika Green; [2023]
    Nyckelord :adaptive leadership; adhocracy; ambidextrous organizations; quality; quality technology; leadership; offensive quality development; organizations; organizational culture; processes; adaptivt ledarskap; ad hoc-krati; ambidextra organisationer; kvalitet; kvalitetsteknik; ledarskap; offensiv kvalitetsutveckling; organisation; organisationskultur; processer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att visa hur olika arbetssätt som är till synes oförenliga, det kreativa och problemlösande samt det stabila och produktionsmässiga, kan förenas inom samma verksamhet, med hög kvalitet och intern nöjdhet för de båda arbetssätten. Dagens organisationer är mer komplexa och med medarbetare som har högre kompetens, detta ställer krav på hur organisationer behöver struktureras och styras. LÄS MER

  2. 2. Funktionell Dumhet och Överbemanning : En undersökning av funktionell dumhets inverkan på överbemanning inom ledarroller i Svenska Techföretag

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Albin Nilsson; Axel Gestsson; [2023]
    Nyckelord :Funktionell dumhet; överbemanning; peters princip; tournament teori;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker ett möjligt samband mellan funktionell dumhet och överbemanning inom Tech-branschen i Sverige. Tech-branschen har sett en betydande tillväxt under de senaste decennierna och bidrar nu till en betydande del av Sveriges BNP. LÄS MER

  3. 3. Kulturanalys av mättekniskt företag : Hur medarbetarnas kultur förhåller sig till de formella och uttalade värdena

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Jacob Lejegård; [2023]
    Nyckelord :letter method; cornerstone model; internal customer satisfaction; culture; culture analysis; offensive quality development; organizational culture; brevmetoden; hörnstensmodellen; intern kundtillfredsställelse; kultur; kulturanalys; offensiv kvalitetsutveckling; offensivt kvalitetsarbete; organisationskultur;

    Sammanfattning : This study aims to examine the consistency between ascribed values and the prevailing culture in a company. The theoretical framework for the work consists of theories and concepts taken from offensive quality development and organizational culture. LÄS MER

  4. 4. Kultur av ständiga förbättringar : inom en offentlig verksamhet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Susanna Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :benchmarking; continuous improvements; cornerstone model of total quality management; improvements; organizational culture; processes; public sector; quality technology; total quality management; work procedure; arbetssätt; benchmarking; förbättringsarbeten; hörnstensmodellen; kvalitetsteknik; offensiv kvalitetsutveckling; offentlig myndighet; organisationskultur; processer; ständiga förbättringar;

    Sammanfattning : The lack of a culture of continuous improvement means that organizations risk losing efficiency, cutting back on financial savings and becoming a less attractive employer. Creating a culture of continuous improvement is thus important. Trafik och samhälle in the Uppsala region wants to build an established culture of continuous improvement. LÄS MER

  5. 5. Organisationskulturens påverkan på Lean-implementering : En komparativ fallstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ali Madi; Huzefa Ahmad Salih; [2023]
    Nyckelord :Organisational culture; Leadership; Lean; Lean-implementation; Organisationskultur; Ledarskap; Lean; Lean-implementation;

    Sammanfattning : Denna studie belyser hur samspelet mellan ledarskapet och organisationskulturen har påverkat Lean-implementeringen i två företag genom en komparativ fallstudie. Lean har flera definitioner och kan betraktas som ett koncept inom verksamhetsstyrning i syfte att minska slöseri, genom att eliminera icke-värdeskapande aktiviteter inom organisationen. LÄS MER