Sökning: "realistisk rekrytering"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden realistisk rekrytering.

  1. 1. Digitaliseringen av den traditionella rekryteringsprocessen : En kvalitativ studie om digitala arbetspsykologiska tester

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Louise Bergman; Sara Hansson; [2020]
    Nyckelord :Recruitment; Traditional recruitment process; Digital tests; Pre-employment tests; Digital work psychological tests; Objectivity; Dishonesty; Diversity; Rekrytering; Traditionella rekryteringsprocessen; Digitala tester; Digitala arbetspsykologiska tester; Objektivitet; Oärlighet; Mångfald;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den traditionella rekryteringsprocessen har i takt med digitaliseringens utveckling både utmanats och kompletterats. En önskan från organisationer att skapa en mer kompetensbaserad matchning till en specifik position har bidragit till implementeringen av digitala arbetspsykologiska tester i samband med rekryteringsprocessen. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser av marknadsföring vid IT-rekryteringsprocesser och dess inflytande på förväntningar och attityder

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Johanna Johansson; [2018]
    Nyckelord :Realistic Job Preview; employer branding; Upplevelser av marknadsföring; IT-rekryteringsprocesser; arbetsgivarvarumärke; IT-organisationer; kandidatupplevelse; förväntningar; attityder; IT- och telecombranschen; arbetsgivarvarumärkesstrategi; realistisk rekrytering; varumärkesbyggandet; RLCP RJP;

    Sammanfattning : Den svenska arbetsmarknaden lider av en strukturell brist av IT- kompetens. Situationen börjar väcka oro bland myndigheter och privata aktörer samtidigt som att attrahera och behålla kompetenta IT- kandidater är en nödvändighet för många av dagens IT-organisationer. LÄS MER

  3. 3. Är du en av oss? : -En kvalitativ studie om organisationskulturens påverkan på rekrytering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Lisa Fritsch; Joel Yderberg; [2016]
    Nyckelord :Organizational culture; recruitment; organizational identity; person-organization fit; realistic job preview; interview; values; Organisationskultur; rekrytering; organisationsidentitet; matchning; företagspresentation; intervju; värderingar;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att visa för- och nackdelar för organisationskulturens påverkan på rekryteringen hos organisationer som är präglade av organisationskultur, samt hur en organisation avgör vilken individ som passar in. Vi ämnar beskriva eventuella risker, möjligheter och begränsningar med dessa metoder för både organisation och individ. LÄS MER

  4. 4. Att attrahera rätt person - En kvalitativ studie om employer branding i rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Johanna Johansson; Emma Wallin; [2015-11-17]
    Nyckelord :employer branding; rekrytering; attraktion; rykte; psykologiskt kontrakt;

    Sammanfattning : Dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad ställer andra krav än tidigare där företag vill rekrytera rätt person för organisationen, inte bara rätt kompetens för tjänsten. Detta skapar nya utmaningar för arbetsgivare i att urskilja sig från mängden och attrahera de bästa talangerna. LÄS MER

  5. 5. Platsannonsens effektivitet vid rekrytering - En studie av framgångsfaktorer och störningar i kommunikationen mellan företag och sökande.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Magnus Fridh; Torun Nyström; [2004]
    Nyckelord :Management of enterprises; marknadsföring; störningar; platsannons; Rekrytering; kommunikation; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt syfte med denna undersökning är i första hand att öka förståelsen för den betydelse som den initiala envägskommunikationen mellan mottagare och sändare har för effektiviseringen av rekryteringsarbetet. I undersökningen vill vi jämföra företagens tanke med de sökandes tolkning av platsannonser för att se om det finns brister i kommunikationen som kan åtgärdas. LÄS MER