Sökning: "södertörns högskola essä förskola 2017"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden södertörns högskola essä förskola 2017.

  1. 1. Borde jag säga det? : En essä om mötet mellan pedagog och föräldrar i förskolans utvecklingssamtal

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Svensson; [2017]
    Nyckelord :parent-teacher conference; assessment; regulation; power; norms; normality; discourse; rules; utvecklingssamtal; bedömning; regelverk; makt; normer; normalitet; diskurser; regler;

    Sammanfattning : This essay is about my experience of planning and implementing two separate parent-teacher conferences. In these two parent-teacher conferences I am faced with various options which I perceive as difficult to assess. LÄS MER

  2. 2. Anknytning som ett gummiband : En essä om anknytningens betydelse under barnets introduktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lovisa Broman; Karin Holmlund; [2017]
    Nyckelord :Preschool; becoming attached; connection attachment; introduction; induction; affect theory mirroring; induction methods; safe base; safe haven; Förskola; anknytning; introduktion; inskolning; affektteori; inskolningsmetoder; trygg bas; säker hamn;

    Sammanfattning : Den här essän kommer att behandla ett vanligt förekommande ämne inom förskolan, introduktioner av nya barn och föräldrar. Genom introduktionen måste pedagoger förhålla sig till den nya familjen för att försöka få till anknytning och trygghet. LÄS MER

  3. 3. Tolkar vi olika? : En essä om föräldrars inflytande och delaktighet i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Humlerö; Carina Wettervik; [2017]
    Nyckelord :Preschool; parents; cooperation; power; influence; participation; knowledge; professionalism; Förskola; föräldrar; samarbete; makt; inflytande; delaktighet; kunskap; professionalitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vi har båda erfarenhet av att vi ofta fått dåligt resultat när föräldrarna svarat på enkätfrågor som handlar om delaktighet och inflytande, vilket bidragit till att vi skriver denna essä. Vi intar även ett hermeneutiskt perspektiv och kopplar ihop med vår essä där båda handlar om att tolka och försöka förstå andra människor utifrån olika perspektiv. LÄS MER

  4. 4. "Får jag sitta i ditt knä?" : En essä om omsorgsbegreppet i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Jägstrand; [2017]
    Nyckelord :Care. Ethics of care. Preschool. Preschool teacher. Proximity. The competent child. The competent and vulnerable child. Relationships. Pedagogue s perception of meaning.; Omsorg. Omsorgsetik. Förskola. Förskollärare. Närhet. Det kompetenta barnet. Det kompetenta och sårbara barnet. Relationer. Pedagogers meningsskapande.;

    Sammanfattning : I denna vetenskapliga essä kommer jag att undersöka begreppet omsorg. Uppsatsen är skriven i essäform och har en hermeneutisk ansats. Min essä inleds med tre berättelser hämtade från mitt yrkesliv där jag varit delaktig som pedagog. LÄS MER

  5. 5. Är det ens möjligt? : En essä om lika villkor i förskolan.

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Kristin Bjerstedt; [2017]
    Nyckelord :pre-school; equivalent conditions; practical knowledge; pedagogical supervision; competence; förskola; likvärdiga villkor; praktisk kunskap; pedagogiks handledning; kompetens;

    Sammanfattning : This essay starts with a story about the children Anna and Martin. The story depicts how children can end up in different contexts and provide different conditions in the same preschool depending on what child perspective and ability to adhere to the individual child's needs as the work team and the leading preschool teacher. LÄS MER