Sökning: "semiotisk text och bild analys"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden semiotisk text och bild analys.

  1. 1. Företagsvärderingars betydelse och övertygelse : En visuell retorisk analys av H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anni Hjärpe; Oda Skaate; [2022]
    Nyckelord :H M; Volvo Group; visual method; rhetoric; semiotic; sustainability; values; business culture; CSR; H M; Volvo Group; visuell metod; semiotik; hållbarhet; värderingar; retorik; företagskultur; CSR;

    Sammanfattning : Studien analyserar H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar. Företagen verkar inom textilindustrin respektive transport- och fordonsindustrin och har genom åren fått kritik för sin negativa påverkan på hållbarhet. LÄS MER

  2. 2. Tre punkter som semiotisk resurs : En multimodal analys av tre punkters (…) funktion i bilderboken Raska på, Alfons Åberg

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Angela Gotborn; [2022]
    Nyckelord :Tre punkter; skiljetecken; interpunktion; semiotisk resurs; multimodal textanalys; sociosemiotik; systemisk-funktionell grammatik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ge en bild av hur tre punkter kan fungera i en multimodal text i form av en bilderbok för barn. Fokus ligger på hur tre punkter skapar olika funktioner dels inom skriften, mellan satser och meningar, dels i samspelet mellan text och läsare. LÄS MER

  3. 3. Kroppsnormer, ideal och kroppsinklusivitet i ett samhälle präglat av “den perfekta kroppen” : En semiotisk bild- och retorisk analys av Victoria´s Secret & Twilfit By Change´s visuella kommunikation 

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Evelina Hallin; Frederikke Ulm; [2022]
    Nyckelord :Organizational identity; Organizational image; Victoria’s Secret; Twilfit By Change; Constructed communication; Body norms and Body ideals; Organisations identitet; Organisations image; Victoria’s Secret; Twilfit By Change; Konstruerad kommunikation; Kroppsnormer; Kroppsideal;

    Sammanfattning : This study aims to understand the complexity underwear brands are subject to in particular in relation to their explicit use of models to create an organizational identity and image. Through two underwear brands (Victoria’s Secret and Twilfit By Change) we intend to examine their use of models in different sizes and different skin tones through visual communication (imagery and text) on their respective websites. LÄS MER

  4. 4. Filmaffischer VS thumbnail-bilder : Jämförande analys av filmaffischers och Netflix thumbnail-bilders förmåga att genom grafiska element visuellt kommunicera genre och handling

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Daniel Petersson; [2021]
    Nyckelord :algoritmer; filmaffisch; format; genretillhörighet; grafisk design; paratext; semiotik; thumbnail-bilder; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Streaming av film är populärare än någonsin. År 2021 nådde streamingtjänsten Netflix fler än 200 miljoner användare världen över. Det som fångar kundens uppmärksamhet för en film/serie på Netflix är thumbnail-bilden. LÄS MER

  5. 5. Nu stannar vi på marken : En kvalitativ semiotisk analys av SJ:s hållbarhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Thea Axelsson; Jonna Ohlin; [2021]
    Nyckelord :SJ; sustainability; communication; greenwashing; qualitative semiotic analysis; SJ; hållbarhet; kommunikation; greenwashing; kvalitativ semiotisk analys;

    Sammanfattning : Studien ”Nu stannar vi på marken” ämnar analysera hur företaget SJ konstruerar sin hållbarhetskommunikation och om greenwashing-fenomenet ses i deras reklam och iså fall i vilken grad. Greenwashing anges när ett företag sprider vilseledande information för att få företaget att framstå mer hållbara än vad de egentligen är, för att locka konsumenter. LÄS MER