Sökning: "självbild socialpsykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden självbild socialpsykologi.

  1. 1. Om jag inte fått dansa, vem hade jag varit då? : en studie om dans och självkänsla

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anders Frisk; [2014]
    Nyckelord :Dance; Self-esteem; Self-confidence; Self-image; Upper Secondary School – Dance programme; Phenomenology; Merleau-Ponty; Dans; Självkänsla; Självförtroende; Självbild; Gymnasium - Estetiska programmet – Dans; Fenomenologi; Merleau-Ponty;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att ta reda på om elever som gått igenom gymnasiets estetiska dansprogram upplever att de genom dansen utvecklat/stärkt olika psykosociala förmågor samt fysiska kapaciteter. De frågeställningar studien utgick ifrån är: Uppger eleverna att dans som uttrycksform stärker självkänsla, självförtroende och självmedvetenhet? Uppger eleverna att dans som uttrycksform stärker kroppskontroll/kroppskännedom? Uppger eleverna att dans som uttrycksform utvecklar den sociala förmågan? Är det någon del av dansen (dansundervisningen) som verkar vara speciellt utvecklande vad gäller ovanstående frågeställningar? Metod Metoden som använts är en kvantitativ enkät med till viss del kvalitativa ansatser, där före detta elever på gymnasiets estetiska program med dansinsriktning utgjort undersökningsgruppen. LÄS MER

  2. 2. ”Vissa tillfällen känner man sig svensk, men inte ens då”. En kvalitativ intervjustudie om unga tjejer som rasifieras i skolan och osynliggörs i media.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sandra Behdjou; [2014]
    Nyckelord :”Swedishness”; racialization; racism; självbild; social psychology; post colonialism; stereotyper; media; skola; socialpsykologi; postkolonialism; ”svenskhet”; rasifiering; rasism; school; stereotypes; self-image.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Utifrån socialpsykologiska och postkoloniala perspektiv var syftet med studien att undersöka hur självbilden hos en grupp unga tjejer som gjordes till avvikande i den svenska kontexten påverkades av skolan och medias blick på dem. Målet var att undersöka hur intervjupersonernas självbild påverkades av rasifiering, hur de förstod sina erfarenheter av rasism och vilka strategier de använde för att stärka sig själva. LÄS MER

  3. 3. Personlig image och stress på sociala medier : En kvalitativ studie om sociala mediers emotionella effekter på stockholmare i åldrarna 20-30

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Johanna Lodin; [2013]
    Nyckelord :sociala medier; stress; socialpsykologi; kommunikationsvetenskap; medie-och kommunikationsvetenskap; Facebook; Instagram; Personlig image;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka den ökade pressen på den personliga imagen på de sociala medieplattformarna Facebook och Instagram och studera hur stockholmare i åldrarna 20-30 uppfattar eventuella effekter av detta. Undersökningen har sin utgångspunkt i två vetenskapliga discipliner; medie- och kommunikationsvetenskap och psykologi och är baserad på fyra kvalitativa informantintervjuer och två fokusgruppintervjuer om fyra respektive fem gruppdeltagare. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av bemötanden och sociala relationer för vår psykiska hälsa : en studie om personer med psykisk sjukdom

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Emma Johansson; [2012]
    Nyckelord :socialpsykologi; psykisk hälsa; psykisk sjukdom; sociala relationer; bemötanden; mening;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv undersöka hur personer med psykisk sjukdom upplever att de blir och har blivit bemötta av människor i sin omgivning. Samt att undersöka vilken betydelse de tillskriver sociala relationer och bemötanden för sin psykiska hälsa. LÄS MER

  5. 5. Motstånd mot genusarbete i skolan utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hilda Fhager; [2011]
    Nyckelord :förändringens fyra rum; genus; inkongruens; jämställdhet; kognitiv dissonans; motstånd; socialpsykologi; cognitive dissonance; incongruence; equality; four rooms of change; gender; resistance; social psychology;

    Sammanfattning : Magisteruppsatsen studerar pedagogers erfarenhet av motstånd mot genusarbete samt försöker förklara motståndet utifrån socialpsykologiska teorier. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med lärare som arbetar med skolans äldre åldrar. Samtliga lärare var engagerade i genusarbete på sina skolor. LÄS MER